Společnost Metrans se jednání zúčastnila jako garant zbožových toků. Vedle toho má zájem o znovuotevření terminálů kombinované dopravy v Jihlavě, Chebu, České Lípě a Hradci Králové, informoval Václav Cempírek z Dopravní fakulty Jana Pernera Pardubice a zároveň nový prezident České logistické asociace, který se jednání účastnil.
Metrans je iniciátorem postupného otevírání terminálů, tzv. renesance bývalého kontejnerového dopravního systému z 80. let minulého století. Na začátku roku už firma otevřela nový terminál v Ústí nad Labem.
Ten provozuje několik spojů denně s hamburským přístavem a další spoje jezdí každý den do terminálu firmy v České Třebové. Nový ústecký terminál je trimodální – leží v přístavu s funkčním napojením na říční dopravu. Překladiště je rozdělené na dvě části. Jedna má plochu 7000 metrů čtverečních a tři 120metrové koleje u ní obsluhuje portálový jeřáb. Druhá část má 6000 metrů čtverečních a 400metrovou vlečku, kterou obsluhují dva mobilní překladače.
Kromě toho má Metrans zájem i na otevření dalších terminálů v oblastech, kde zatím žádné nejsou a které společnost nechce provozovat kvůli slabým objemům zbožových proudů. Společně s jinými subjekty, např. ČESMAD Bohemia, je ale možné vytvořit synergické efekty tak, aby obnovené terminály nebyly ztrátové.
Terminál v Nemanicích naposledy využívala společnost Bohemiakombi pro systém RoLa do Villachu. V provozu byl v letech 1993 až 1999.
Z jednání také vyplynulo, že znovuotevření terminálu na kraji Českých Budějovic by si vyžádalo investici kolem 100 milionů korun. Podle odhadů by se na něm překládalo přibližně 50 kontejnerů denně, z toho významnou část by mohly zajistit společnosti Metrans a ČESMAD Bohemia.
Terminál ve Frankfurtu nad Odrou prošel rozšířením - čtěte ZDE
Metrans připravuje v České Třebové další rozšíření železničního překladiště - čtěte ZDE
Objemy však nelze garantovat, proto se státní Správa železniční dopravní cesty nebude na projektu podílet. V úvahu ale přichází společný podnik, tzv. joint venture právě mezi Metransem a sdružením ČESMAD.
Revitalizace kontejnerového terminálu v Nemanicích je významná i s ohledem na probíhající výstavbu 4. železničního koridoru, uvedl také Václav Cempírek.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





