Například rajčata nebo jahody v zimě putovaly z Itálie do Česka dva dny, ze Španělska i o den déle. Cílem obchodního řetězce Globus je tento čas zkrátit. Kvůli zachování čerstvosti, ale i úspoře nákladů si nasmlouvává dodavatelské pěstitele v zahraničí i tuzemsku sám, čímž ušetří při dovozu zboží zhruba třetinu času. Dnes to platí asi pro 20 procent ovoce a zeleniny na regálech prodejen řetězce.

„U vybraných produktů lze zboží dopravit přímo od pěstitele, což je zkrácení času dodávky o 33 procent. Pozitivní dopad je jasně vidět na snížených odpisech a především zákazník má nepřetržitě čerstvé zboží,“ říká Pavla Hobíková, mluvčí HM Globus.

Běžně je praxe při dovozu ovoce a zeleniny taková, že cesta zboží na pulty trvá tři dny. Prostředníkem v celém dodavatelském řetězci bývá importér, jehož využití prodlouží cestu plodů na regály o jednu až dvě překládky, což znamená jeden, někdy i dva dny, uvedl Globus.

„Naším cílem je dopravovat k nám maximum sortimentu napřímo, tedy bez účasti importéra. Do letošního léta plánujeme zvýšit dodávky ze zahraničí napřímo až o 50 procent,“ říká Pavla Hobíková.

V řádu hodin

V tuzemsku má Globus v současnosti asi 30 stálých dodavatelů s tím, že přes 20 z nich jsou přímo pěstitelé. Ti do určitých hypermarketů zaváží zboží přímo ze svých polí či sadů.

„Mnozí dodavatelé a pěstitelé jsou schopni dobře reagovat na naší aktuální potřebu. V praxi to znamená, že když vidíme, že zákazníci mají o něco konkrétního zvýšený zájem, objednáme u pěstitele další dodávku. A ten nám ji přímo do skladu nebo hypermarketu přiveze během několika hodin,“ chválí si spolupráci Pavla Hobíková.

To potvrzuje i znojemský dodavatel bylin, pro kterého je Globus jedním z hlavních odběratelů. „Celoročně pěstujeme bez použití chemických látek pro Globus 16 druhů bylin, které musejí být nejpozději do 18 hodin od sklizení v centrálním skladu hypermarketu,“ říká Petra Čapková ze společnosti Bylinky.

Supermarkety Billa u dovozů ze zahraničí v naprosté většině nakupují ovoce a zeleninu napřímo, tedy bez importérů, už v současnosti, informovaly České noviny. U domácích pěstitelů jsou pak přepravní časy v řádu hodin. „U lokálních produktů jsou závozy na prodejny realizovány často ještě tentýž den, nejpozději do 24 hodin," uvádí mluvčí Billy Lucie Borovičková.

Obchody Albert zhruba před rokem převzaly nizozemský model, kdy spolupracují s partnerem specializovaným na segment ovoce a zeleniny. „Ten nás spojuje s pěstiteli co možná nejkratší cestou, aby se jejich produkty dostaly do našich obchodů co nejčerstvější. Jsou v úzkém kontaktu a plánují přesně načasované a detailně připravené dodávky založené na našich objednávkách," uvedla Dagmar Krausová ze společnosti Ahold.

„Domácí produkty typu jahody, maliny, brambory, jablka se objeví na pultech našich prodejen již do 24 hodin po sklizni,“ dodává k situaci během letních měsíců Dagmar Krausová.

Související