Česká dopravní firma CS Cargo loni vykázala růst zisku při mírně klesajících tržbách. Provozní zisk EBIDTA vzrostl na 315 milionů korun, a ziskovost tak vzrostla z 6,1 procenta na 7,4 procenta tržeb. Tržby klesly o necelé procento na 4,3 miliardy korun.
"V letošním roce očekáváme tržby 4,5 miliardy korun a provozní zisk vyšší o patnáct procent, tedy 361 milionů korun," plánuje šéf firmy Aleš Willert. V posledních letech firma prochází restrukturalizací, jež zabránila bankrotu, který hrozil po krizi v roce 2008. Postupně se snížil počet kamionů a úměrně i počet zaměstnanců.
"Museli jsme se rozloučit i se zákazníky, kteří byli ztrátoví a nebyla šance zakázky dostat do zisku," popisuje šéf firmy Aleš Willert. Firma se jasně zaměřila na ziskovost a opustila aktivity například v expresní dopravě i v některých zemích, kam původně expandovala. CS Cargo také změnilo majitele - tím je nyní fond Tuffieh, za kterým stojí Jan Blaško, bývalý spolupracovník Petra Kellnera z PPF. Podle Willerta se CS Cargo v roce 2013 odrazilo ode dna a postupně se připravuje na růst.
"Restrukturalizace firmy doběhla, soustředíme se na vyšší rentabilitu. Logistika obecně roste a trh nám pomáhá," říká s tím, že nejvíce se zvyšuje zájem o přepravu od firem automobilového průmyslu. Daří se ale všem segmentům trhu i všem typům dopravy.
Záchrana firmy však nekončí a dál se bojuje o každé snižování nákladů. Vozidlům se přes satelit sleduje spotřeba i palivo v nádržích. Lepší technologie i motivace řidičů přináší každý rok úsporu přes půl litru na sto kilometrů. Což je při 850 kamionech, které celoročně křižují Evropu, značná úspora.
Pro firmu nyní pracuje 1700 lidí a jejich počet už by dál klesat neměl. Naopak začíná být problém vhodné řidiče najít. Ti, které firma v minulosti propustila, už se k oboru vrátit nechtějí. Jiní našli práci v západní Evropě. "Řidiče zkusíme hledat i mimo Evropu, díváme se na Ukrajině i třeba v Bangladéši," dodává Aleš Willert.