Národní železniční dopravce dokázal loni zlepšit své výsledky. Z předloňské dvoumiliardové ztráty se dostal podle mezinárodních účetních standardů do zisku 156 milionů. Čísla podle českého účetnictví už firma nezveřejňuje.
"Naším cílem je Skupinu ČD stabilizovat a držet majoritní podíl na trhu osobní i nákladní dopravy. Budeme proto dál usilovat o zvýšení ziskovosti," popisuje šéf drah Pavel Krtek.
Dráhy se loni vezly na vlně levnější elektřiny a levnější nafty, dokázaly ale šetřit i půl miliardy na mzdách. Náklady celkově klesly téměř o miliardu korun. Vyplývá to z výroční zprávy. Zpráva se ale na webu objevila krátce již před oficiálním zveřejněním, a část informací tak unikla předčasně.
Lepší než v roce 2013 byly i výnosy. Stát a kraje oproti roku 2013 přidaly půl miliardy navíc a celkem přispěly částkou 13,2 miliardy a tržby od cestujících vzrostly o čtyři procenta na 7,5 miliardy korun. Platí ale stále, že cestující financují zhruba třetinu nákladů na provoz vlaku. I tak ale ČD na osobní dopravě prodělaly 865 milionů.
Celkovému výsledku pomohl i vyšší zisk z nákladní dopravy u dceřiné firmy ČD Cargo, která prakticky vyrovnala ztrátu z přepravy cestujících - vykázala zisk 877 milionů.
Výsledky ukazují, že se Českým drahám i v konkurenčním prostředí daří zvyšovat počet cestujících a ti cestují na delší vzdálenost, a tedy v průměru i dráže než dříve. Vyšší zájem o železnici dráhy vysvětlují hlavně kvalitnějším cestováním, do toho ale investovaly desítky miliard korun.
Na jednu stranu tak mají modernější vlaky, na druhé straně musejí pracovat s obrovským dluhem. Dlouhodobé závazky Skupiny Českých drah loni vzrostly o pět miliard na 36 miliard korun. Firmě se ale daří refinancovat starší úvěry novými s nižšími úroky.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





