Národní železniční dopravce dokázal loni zlepšit své výsledky. Z předloňské dvoumiliardové ztráty se dostal podle mezinárodních účetních standardů do zisku 156 milionů. Čísla podle českého účetnictví už firma nezveřejňuje.

"Naším cílem je Skupinu ČD stabilizovat a držet majoritní podíl na trhu osobní i nákladní dopravy. Budeme proto dál usilovat o zvýšení ziskovosti," popisuje šéf drah Pavel Krtek.

Dráhy se loni vezly na vlně levnější elektřiny a levnější nafty, dokázaly ale šetřit i půl miliardy na mzdách. Náklady celkově klesly téměř o miliardu korun. Vyplývá to z výroční zprávy. Zpráva se ale na webu objevila krátce již před oficiálním zveřejněním, a část informací tak unikla předčasně.

Lepší než v roce 2013 byly i výnosy. Stát a kraje oproti roku 2013 přidaly půl miliardy navíc a celkem přispěly částkou 13,2 miliardy a tržby od cestujících vzrostly o čtyři procenta na 7,5 miliardy korun. Platí ale stále, že cestující financují zhruba třetinu nákladů na provoz vlaku. I tak ale ČD na osobní dopravě prodělaly 865 milionů.

Celkovému výsledku pomohl i vyšší zisk z nákladní dopravy u dceřiné firmy ČD Cargo, která prakticky vyrovnala ztrátu z přepravy cestujících - vykázala zisk 877 milionů.

Výsledky ukazují, že se Českým drahám i v konkurenčním prostředí daří zvyšovat počet cestujících a ti cestují na delší vzdálenost, a tedy v průměru i dráže než dříve. Vyšší zájem o železnici dráhy vysvětlují hlavně kvalitnějším cestováním, do toho ale investovaly desítky miliard korun.

Na jednu stranu tak mají modernější vlaky, na druhé straně musejí pracovat s obrovským dluhem. Dlouhodobé závazky Skupiny Českých drah loni vzrostly o pět miliard na 36 miliard korun. Firmě se ale daří refinancovat starší úvěry novými s nižšími úroky.

Související