Rekonstrukce tankeru začala v loděnici Lhotka u Lovosicích, odkud novou středovou část dopravil tlačný remorkér do Chvaletické loděnice k dokončení oprav. Nový středový segment je kolos vážící 350 tun, na délku měří téměř 60 metrů, šířka je 9,6 a výška 4,6 metru. Po rekonstrukci se délka tankeru Christoph prodloužila na evropský standard 86 metrů.
Tanker by plavbou po německých kanálech měl ulehčit německé silniční dopravě. Nejprve ale musí urazit dlouhou cestu do svého domovského německého přístavu. Po vyplutí z Chvaletic čeká loď jednodenní cesta po labské vodní cestě. V sobotu odpoledne ještě zakotví v Brandýse nad Labem před plavební komorou, na které nyní probíhá rozsáhlá rekonstrukce a v neděli ráno propluje mimořádně touto komorou. Dále bude pokračovat na ústecká zdymadla a pak dále po regulovaném úseku Labe až do Magdeburku. „Z Chvaletic do Mělníka to bude pro takto velkou loď náročné, díky výšce mostů a velikosti plavebních komor. Jedná se vlastně o premiéru tankeru na Středním Labi,“ komentuje tuto událost Ivan Troutnar, ředitel lovosických loděnic.
Investicí Ředitelství vodních cest ČR byly v minulých letech zvednuty nejnižší mosty na Středním Labi na podjezdnou výšku pro lodě 5,25 metru, čímž byla umožněna plavba velkým nákladním lodím, jako je tanker Christoph, po středolabské vodní cestě až do loděnice Chvaletice. V tomto ohledu je nejvíce zmiňován železniční most v Kolíně, který byl největší překážkou pro plavbu vyšších lodí.
Plavba tankeru Christoph je ukázkou, jaké možnosti by nabídla labská vodní cesta po dokončení splavnění Labe do Pardubic, kde se nachází rozsáhlý chemický průmysl. „Můžeme jen doufat, že podobných podívaných bude více a ne jen pro zahraniční rejdařství, ale hlavně pro ty české, jelikož i naše silniční doprava by potřebovala ulehčit a ne jen polykat peníze na rekonstrukce poničených přetěžovaných mostů a komunikací, neboť jedna loď nahradí až sto kamionů,“ říká Tomáš Kolařík, šéfredaktor časopisu Vodní cesty a plavba.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Vojtěch Kolář
Logistika č. 1/2025





