Celý proces by teoreticky mohl skončit až před Soudním dvorem EU. Komise k současnému kroku podle tiskové zprávy přistoupila po výměně informací s německými úřady a po detailním právním zhodnocení německých opatření.

Zavedení minimální mzdy v Německu komise plně podporuje, ale její aplikaci na veškeré podnikání v dopravě skrz německé území považuje za nepřiměřené omezení svobody poskytování služeb a volného pohybu zboží.

Podle názoru komise vytváří uplatnění zákona na tranzitní a určitou mezinárodní dopravu neúměrné administrativní překážky, které brání správnému fungování vnitřního trhu EU. Podle názoru komise existují přijatelnější opatření, která zajistí odpovídající sociální ochranu zaměstnanců a spravedlivou soutěž.

Zákon o minimální mzdě, který platí od začátku letošního roku, ukládá i zahraničním firmám, které vyšlou své zaměstnance na služební cestu do Německa, aby jim platily alespoň minimální mzdu ve výši 8,50 eur (235 Kč) za hodinu. Teoreticky tak jde nejen o řidiče kamionů a autobusů, ale i o všechny pracovníky, kteří mají mzdu nižší a jedou pracovně přes Německo.

Ti by u sebe měli mít odpovídající doklady, které dokazují, že jejich mzda skutečně odpovídá alespoň německému minimu. Případné pokuty by se mohly pohybovat až v desetitisících eur.

K podobnému kroku se chystá i Francie, která nyní čeká, jak dopad proces v Německu.

Dopravci především z východních zemí unie se proti německému postupu začali ozývat od konce minulého roku. K nim se přidala i řada politiků.

„Je třeba poděkovat naší politické reprezentaci, která ve shodě s námi prosazovala negativní postoj k německému opatření. I přispěním pana premiéra, ministryně práce a sociálních věcí a jejího úřadu, ministerstva dopravy, našich europoslanců, paní komisařky Jourové a dalších našla komise správný postoj. Nadarmo nebyl ani protest, který jsme s Poláky, Maďary, Rumuny a Litevci organizovali v Bruselu před Evropským parlamentem,“ uvedl generální tajemník sdružení českých dopravců ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř

„Pro nás tato kauza v žádném případě nekončí, naopak je teď velmi důležité, aby i pro SRN byly protiargumenty dost silné a zákon byl korigován. Také bychom chtěli slyšet, že je vyhlášeno moratorium na veškerou kontrolní činnost v této věci, dokud nepadne finální rozhodnutí,“ dodal Vojtěch Hromíř.

Německá strana počátkem února souhlasila s tím, že odpovídající postup zatím od řidičů cizích kamionů a jejich zaměstnavatelů vyžadovat nebude. Šlo ale jen o tranzitní dopravu. Proti tomu ale zase v Německu začaly protestovat dopravní odbory.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-64044770-evropska-komise-nesouhlasi-s-aplikaci-nemecke-minimalni-mzdy-na-dopravce