Elektrická lokomotiva 109E od Škody Transportation získala povolení k provozu na německou síť železnic. Pro plzeňskou Škodu je to velká šance uspět v dalších německých tendrech na kolejová vozidla. Firma má totiž v Německu rozjednané zakázky dohromady za 12,6 miliardy korun a jejich součástí jsou právě i tyto lokomotivy. Posun je to ale i pro České dráhy, které už nebudou muset na hranicích lokomotivy vyměňovat.
Lokomotiva pojmenovaná Emil Zátopek už má navíc povolení k provozu v pěti zemích regionu - kromě Česka jde o Rakousko, Polsko, Maďarsko a Slovensko.
Stroj může v běžném provozu jezdit až 200 kilometrů v hodině a poradí si se třemi systémy napájení. To je hlavně ve střední Evropě, a dokonce i v samotném Česku nutné, protože jednotlivé trati pracují s různým napětím.
"Německý drážní úřad EBA nám dal klíčové povolení k provozu. Celý proces byl velmi náročný, ale jsem rád, že je česká lokomotiva jednou z prvních vysokorychlostních lokomotiv na světě, která tato povolení získala," říká šéf Škody Tomáš Ignačák s tím, že právě v Plzni proběhl vývoj lokomotivy a stroj se tam také vyrábí. Do vývoje lokomotivy firma investovala téměř miliardu korun.
Bez potíží se ale lokomotivy neobešly. Škoda v dodávkách pro České dráhy nabrala zpoždění a obě firmy spolu roky vedou táhlé spory. Škoda se odvolává na změnu evropských předpisů, kvůli kterým musela lokomotivu předělat. České dráhy navíc situaci právně zkomplikovaly tím, že Škodě neplatily.
Společnost Škoda Transportation patří mezi největší české průmyslové podniky a je také velkým exportérem. Kromě lokomotiv vyrábí i tramvaje, vlakové jednotky, soupravy metra a trolejbusy. V Česku zaměstnává zhruba pět tisíc lidí.