Efektivnější a transparentnější dodavatelské řetězce jsou základem pro raketový rozvoj logistiky v příštích letech. Podle zprávy Internet of Things in Logistics, kterou společně vypracovaly společnosti DHL a Cisco, přinese v příštích pěti letech jen fenomén internetu věcí do logistických operací a dodavatelských řetězců hodnotu ve výši téměř dvou miliard dolarů.

Právě na základě dlouhodobého sledování trendů se společnost DHL rozhoduje, na jaké inovace a ve kterých oblastech logistiky se bude zaměřovat. Ve spolupráci se zákazníky, experty a partnery z mnoha průmyslových oborů na nich dále pracuje ve svých inovačních centrech. To nejnovější v německém Troisdorfu se zaměřuje na několik oblastí logistiky, smyslem však vždy je vytvořit nová řešení a inovované služby, které zákazníkům přinášejí vedle úspor i další přidanou hodnotu.

Jedním z projektů, na kterých inovační centrum v současnosti pracuje, je implementace řešení augmentované reality do sítě skladů společnosti RICOH. Během třítýdenní testovací fáze, která proběhla v jednom z holandských skladů společnosti na konci minulého roku, bylo pro vychystávání zboží využíváno několik typů inteligentních brýlí. Oproti předchozímu řešení, které využívalo tradiční čtečky čárových kódů, měli zaměstnanci volné ruce pro manipulaci. To ve výsledku vedlo nejen ke zvýšení produktivity jejich práce o 25 procent, ale také k větší spokojenosti zaměstnanců, kteří se čtečkou nemuseli dělat repetetivní úkony. V současnosti se toto řešení již připravuje pro stálou implementaci.

Od formulí až po zásilkové drony

Toto je však jenom jeden příklad inovací. DHL se například ve velkém zaměřuje na elektromobilitu. Vedle podpory závodu formulí Formula E vyvíjí vlastní dodávky s elektrickým pohonem pro doručování zásilek nazvané StreetScooter. Pilotní projekt v Bonnu, sídle společnosti, kde nyní jezdí 126 těchto vozidel, vedl ke snížení emisí oxidu uhličitého vyprodukovaného při dodávání zásilek na nulu. Dalším z projektů je využití internetu věcí v takzvaném servisu na vyžádání (Maintenance on Demand), kdy veškeré důležité součásti kamionu jsou připojeny k internetu a tím pádem umí zavčas říci, kdy je potřeba zajet do servisu, aby nedošlo k závadě vozidla.

Jedním z projektů, které DHL považuje za nejúspěšnější je Resilience360, což je systém mapování a předvídání rizik v dodavatelském řetězci. Ty ocení především velcí klienti, kteří mají často své řetězce vázané do všech koutů světa a mají díky tomuto řešení přehled o možných rizikách, jako jsou přírodní katastrofy, stávky, počasí či politika. DHL také samozřejmě testuje drony pro dodávání zásilek, ale přestože testování dodávání léků na ostrov Juist proběhlo s dobrými výsledky, společnost neočekává v budoucnosti masovější nasazení této technologie. „Využití dronů pro doručování zásilek ve velkém vyvolává řadu otázek, z nichž nejdůležitější jsou otázky soukromí a bezpečnosti. Své místo na trhu ale určitě má, například v situacích, kdy je potřeba někam urgentně přepravit zdravotnický materiál či náhradní díly,“ okomentoval tuto médii adorovanou technologii Frank Appel.

Související