Z chemického hlediska je HVO téměř identické s konvenční motorovou naftou, ale při spalování je možné dosáhnout snížení emisí CO2 o 85 procent. Náklady na pohonné hmoty jsou ale o něco vyšší než u běžné motorové nafty, zatímco požadované servisní intervaly motorů zůstávají stejné.

Prvním krokem Scanie bylo schválení paliva HVO pro nákladní vozidla a autobusy s motory Euro 5. U vozidel Euro 6 pak v tuto chvíli probíhají provozní testy, do kterých se zapojilo několik švédských dopravců. Mezi ně patří společnost Renova, která se zabývá likvidací a recyklací odpadů, a Gotene Kyltransporter, s 80 kamiony lídr švédského trhu v chladírenské přepravě. Třetí společností účastnící se projektu je Kaj Inrikes, známá především přepravou pro IKEA Sweden.

Jonas Nordh, ředitel společnosti Scania pro Skandinávii, uvedl, že zejména od velkých dopravních společností zaznamenal velký zájem o účast v praktickém testu paliva HVO. „Cílem je mít začátkem podzimu v provozu okolo stovky vozidel Euro 6, mezi kterými by byla zastoupena jak starší auta, tak nově dodaná," uvedl Nordh.

Podle něj může na HVO jezdit většina vozidel s motorem Euro 5 nebo Euro 6. „Omezení jsou například pro některé konkrétní typy podvozků, důležité je rovněž stáří vozidla a palivový systém by měl být vybaven odpovídajícím typem těsnění," řekl Nordh.

Pro většinu dopravních společností je však kromě samotné technologie důležitá hlavně dostupnost paliva na cestách. Proto je v současnosti mnohem jednodušší využívat vozy na klasickou bionaftu (FAME). Ta je podle firmy zatím stále jedinou alternativou, která nabízí jak snížení emisí CO2, tak i nižší provozní náklady.

„HVO je zajímavé palivo, které už je k dispozici několik let, ale doposud se masově nerozšířilo, protože jeho výroba i distribuce jsou omezené. Ve Scanii HVO vnímáme především jako komplement k našim plynovým motorům a motorům na bionaftu (FAME i RME). Zároveň pokračujeme v rozvoji motorů Euro 6 pro bioetanol ED95. Pokud chtějí přepravci i výrobci automobilů společně bojovat proti emisím CO2, pak je třeba prozkoumat všechny možnosti," myslí si Nordh.

Související