Dva prázdninové měsíce stát pravidelně využívá k opravám a rekonstrukcím silnic. Letos by si měli řidiči dát pozor především na dálnicích D1 a D2.

"Do opravy infrastruktury letos dáváme hodně peněz, takže je to následováno velkým počtem oprav," vysvětlil ministr Dan Ťok.

Vždy dva pruhy

Problémy by tak mohly nastat především na dálnici D1, která prochází modernizací. V létě se bude opravovat na osmi místech. "V prázdninových měsících je dohoda, že budou všechny úseky, i ty modernizované, vždycky průjezdné ve dvou pruzích. Budeme se vyhýbat krátkodobým uzavírkám do jednoho pruhu tak, abychom netvořili kolony,“ slíbil ministr.

Výrazně zatížena by měla být také dálnice D2, hlavně jižní směry. Řidiči tak musí počítat s komplikacemi na R52 z Brna na Vídeň, kde bude probíhat řada oprav. "Probíhá také dostavba dálnice mezi Brnem a Mikulovem a Mikulovem a Vídní, takže i na té rakouské straně bude omezení," doplnil Ťok.

Dobrou zprávu naopak uslyší lidé, kteří pojedou po dálnici D3. "Ve směru na České Budějovice bude bez opravy, modernizační práce do dopravy nijak nezasáhnou," dodal ministr.

Slovinsko zpřísňuje pokuty

Upozornil také na to, že se letos mění některá pravidla na zahraničních silnicích. V Chorvatsku jsou tak například už od 6. května pokuty za telefonování za volantem vymahatelné i v Česku.

Karta ZTP navíc řidiče nezbavuje povinnosti platit dálniční poplatky. Řidiči, kterým ještě nebylo 24 let, dále musí jezdit o 10 kilometrů za hodinu pomaleji, než pravidla dovolují.

Řadu omezení hlásí i Rakousko, na mnoha úsecích je rychlost omezená na 30 kilometrů za hodinu. "Je potřeba mít reflexní vestu, nově je možné využít i jiné barvy, například žlutou, červenou nebo oranžovou," popsal ministr. V celém Rakousku také platí zákaz palubních kamer.

Ťok také upozornil, že Slovinsko, přes nějž většina Čechů projíždí do Chorvatska, výrazně zpřísnilo pokuty za přestupky. Například za jízdu na červenou tak řidiči zaplatí i 300 eur.

Loni zemřelo 132 lidí

Podle ministra by měli Češi jezdit opatrně. "Prázdniny jsou měsíce, kdy je největší intenzita provozu na našich silnicích a je následovaná i jevem, který se nám nelíbí. Loni na silnicích zemřelo 132 lidí a to je alarmující počet," vysvětlil. Nejčastější příčinou nehod byla vysoká rychlost a nedodržení bezpečné vzdálenosti.

Související