Fond Tuffieh, jehož prostředky spravuje bývalý investiční manažer skupiny PPF Jan Blaško, podal nabídku na koupi slovinské společnosti Inter­europa. Jedna z největších speditérských společností v jihovýchodní Evropě je podle slovinských médií na prodej poté, co se ocitla v problémech zejména kvůli svým aktivitám na Ukrajině a v Rusku.

Pro Tuffieh jde o zajímavou příležitost. Fond už v roce 2011 ovládl českou přepravní společnost CS Cargo. Ta nabízí své logistické služby ve střední Evropě, ale také právě v Rusku.

"V Intereuropě vidíme mnoho společného, na čem se dá stavět z našich zkušeností v CS Cargu. Obchod ale ještě zdaleka upečený není," sdělil HN Blaško.

Slovinská akvizice by byla pro logistickou divizi fondu dalším krokem rozvoje. V CS Cargu už podle Blaška skončil plán restrukturalizace. Větší investice už tak nebudou potřeba. Loni CS Cargo utržilo 4,3 miliardy korun, provozní zisk dosáhl 315 milionů korun. Letos firma očekává tržby přes 4,5 mi­liardy a zisk EBITDA na úrovni 361 milionů.

Slovinská Intereuropa loni utržila 141 milionů eur (3,9 miliardy korun), provozní zisk dosáhl 11,8 mi­lionu eur (325 milionů eur). Na úrovni tržeb šlo o meziroční pokles o 22 procent, v zisku EBITDA o 15procentní pád. Ve firmě, s jejímiž akciemi se obchoduje na lublaňské burze, mají klíčový majetkový podíl slovinské banky, z nich největší, 18procentní díl vlastní banka SID.

8,2 mld. korun

by byly zhruba úhrnné tržby logistických firem v portfoliu fondu Tuffieh, pokud by dopadla akvizice slovinského přepravce Intereuropa.

Vedení Intereuropy už dříve potvrdilo jednání o prodeji firmy s potenciálními investory.

Za jakých podmínek by ale stávající majitelé na obchod kývli, zřejmé není. Inter­europa vlastní víc než stovku nákladních aut, zaměstnává téměř 1 500 lidí. Strategickým aktivem je její napojení na koperský přístav.

"Logistika prožila těžké roky. Ale nejen transakce jako nedávná akvizice francouzské společnosti Norbert Dentressangle americkou XPO Logistics za více než 11násobek EBITDA ukazují, že tato doba je nenávratně pryč. Odvětví určitě čekají další akvizice na úrovni regionů," zamýšlí se šéf oddělení fúzí a akvizic poradenské společnosti EY Petr Kříž.

V oboru proběhl nedávno také jiný velký obchod, kdy společnost Advanced World Transport (AWT) ovládla polská skupina PKP Cargo.

Za osmdesát procent akcií AWT do té doby vlastněných rodinou Zdeňka Bakaly (mimo jiné majitele vydavatelství Economia) zaplatila 103,2 milionu eur (2,8 miliardy korun).

Slovinsko je pak poslední dobou atraktivním místem pro investice českých firem. V zemi už působí například Česká gumárenská společnost či Kofola.

Související