V řešení elektronické komunikace, které Datartu pomohla nasadit společnost CCV Informační systémy, jsou využívány EDI zprávy objednávka (ORDERS), faktura (INVOIC), obchodní námitka (COMDIS) a příslušné potvrzovací zprávy. V první fázi projektu bylo během prvních měsíců zapojeno více než 30 procent největších dodavatelů, kteří stáli za 60 procenty zasílaných dokladů.
„Nasazení EDI komunikace probíhá rychleji, než jsme očekávali. Po podpisu patřičných smluv s dodavateli se dále těšíme i na definitivní odstřižení papíru s využitím elektronického archivu,“ říká Petr Nekola za finanční oddělení společnosti Datart a dodává: „Zapojení dodavatelé mohou již dnes využívat benefitů efektivnějšího objednávkového procesu. Navíc mají přehled o zpracování svých dokladů přímo v našem systému. Během léta dále oslovíme i všechny dodavatele naší organizační složky na Slovensku.“
Díky integraci EDI s podnikovým informačním systémem společnosti Datart dochází nejen k automatickému přenosu dat do systému, ale i ke zjednodušení zpracování daňových dokladů. Cílem je úplná bezpapírová likvidace dokladů. Rozvoj elektronické komunikace bude dále probíhat nejen co do počtu zapojených dodavatelů, ale také používaných EDI zpráv.
Elektronizace dalších procesů přináší především vyšší rychlost přenosu dokladů, okamžitou zpětnou vazbu, eliminaci chybovosti a zásadní snížení pracnosti. V nejbližší době tak Datart plánuje nasazení další EDI zprávy DESADV, která je elektronickou obdobou dodacího listu. Díky automatickému přenosu dat dojde k výraznému ulehčení procesu příjmu zboží.
„S rostoucím podílem obchodních a logistických dokladů zajišťovaných prostřednictvím elektronické výměny dat dochází k násobení výhod, které EDI přináší. Konkrétně v případě elektronického dodacího listu je jednoznačným přínosem odstranění manuálních zásahů v rámci příjmu zboží,“ vysvětluje David Reichel, ředitel divize eBusiness společnosti CCV Informační systémy. „Výsledkem je pak rychlejší získání přesnějších a detailních informací o příjmu. To ovlivňuje nejen samotný příjem zboží. Umožňuje připravit si skladové pozice před samotným příjmem, ale pomáhá také při následném zpracování faktur a zefektivňuje kontrolu věcného plnění,“ dodává Reichel.
Dalším krokem je elektronické zalistování zboží
V další etapě zefektivňování obchodních procesů se společnost Datart hodlá zaměřit na eliminaci objemu práce, která je spojena se zalistováním informací o zboží na obou stranách dodavatelsko-odběratelského řetězce. Plánuje tak využít řešení ORION eKatalog, které slouží pro správu a sdílení kmenových dat.
Pro identifikaci v rámci EDI komunikace Datart naplno využívá významu identifikátorů pomocí globálních standardů GTIN a GLN. Díky jednoznačné identifikaci zboží prostřednictvím čárového kódu GTIN a každého článku dodavatelsko-odběratelského řetězce pomocí GLN pak u kmenových dat dochází k efektivnější výměně informací a další redukci manuálních činností při administrativě spojené s tokem zboží.