3D tisku se všeobecně přisuzuje velký potenciál v různých oblastech – od modelování přes techniku a medicínu až po dodávky zboží. Tým inženýrů a návrhářů v nizozemském startupu MX3D zaměřeném na výzkum a vývoj nyní ve spolupráci s několika partnery, mezi něž patří společnosti ABB Robotika, Heijmans, Lenovo nebo Autodesk, vyvinul novou metodu svařování ocelových konstrukcí, při které není třeba žádný kov navíc. Tým už ji vyzkoušel při vytváření drobné mostní konstrukce.
Koncepce je relativně jednoduchá: Svařovací hlava se připevní na konec robotické paže a nanáší vždy jen malá množství materiálu svaru. Tím vznikají samonosné kovové tyče a konstrukce, které jsou v zásadě vyrobené z velkého počtu svařovaných míst. Tak lze po milimetrech vybudovat celý most přes kanál v Amsterdamu.
Roboty si vytvoří svou vlastní nosnou konstrukci a budou pracovat z obou břehů kanálu směrem k jeho středu. Plánuje se, že na každé straně mostu budou pracovat dva stroje, které se budou posouvat po konstrukci, jak obě poloviny mostu porostou směrem ke středu kanálu.
Tým pracoval metodou pokusu a omylu. Prošel několika prototypovými fázemi a zabýval se experimenty, které měly za úkol ověřit nejlepší postupy svařování, různé druhy kovů, metody pro zvýšení konstrukční pevnosti a nejlepší způsob ovládání robotů.
„Aplikace technologie robotického svařování v takovém měřítku a realizace 3D výstavby velkých objektů bez nosné konstrukce představují důležité kroky ve vývoji nových výrobních technologií,“ uvedl Martin van der Have, obchodní a marketingový manažer společnosti ABB Robotika BeNeLux, která se do projektu zapojila v oblasti robotiky.
V Japonsku se otevřel první hotel obsluhovaný roboty. Cizince ubytuje mluvící dinosaurus - čtěte ZDE
Číňané nahrazují lidské pracovníky roboty. Nedostatek práce prý v zemi ale nehrozí - čtěte ZDE
V tuto chvíli tým ve spolupráci s radnicí města Amsterdam vybírá vhodnou stavební lokalitu. Výstavba mostu by měla být dokončena v roce 2017. Současně tým pokračuje ve vývoji procesu a postupně ho rozšiřuje tak, aby zavedené postupy umožnily bezpečné vybudování celého mostu.
„Tento most bude ukázkou toho, jak 3D tisk s konečnou platností proniká do světa rozsáhlých funkčních objektů a udržitelných materiálů a přitom umožňuje nebývalou volnost formy,“ uvedl Joris Laarman, hlavní projektant v MX3D.