Skupina EPH, za níž stojí podnikatel Daniel Křetínský, získala většinový podíl v české společnosti LokoTrain. Tu potřebují hlavně soukromí železniční dopravci, protože má důležité zázemí.

Křetínský drážní dopravu provozuje již nyní, a to přes společnost EP Cargo. Ta ale nemá dostatek vlaků, takže si většinu doprav musela objednávat u dalších přepravců. Ovládnutím 65 procent firmy LokoTrain se dostane k důležitým kapacitám i licencím a může z ní udělat dalšího významného dopravce na trhu. "Jde o vzájemně výhodné propojení," říká k nákupu podílu Tomáš Novotný, předseda představenstva EP Cargo.

Ambice Křetínského v nákladní železniční dopravě jsou ale ještě vyšší. V minulosti se podle informací HN pokoušel získat společnost AWT, která je v Česku po státní ČD Cargo dvojkou na trhu. AWT ale nakonec od podnikatele Zdeňka Bakaly (vlastníka vydavatelství Economia, které vydává HN) získalo polské PKP Cargo. EPH se snaží získat i rafinerie Unipetrolu a jejich nákladního železničního dopravce Unipetrol Doprava, který je v Česku na železnici trojkou.

3,5 mil. tun

uhlí ročně přepraví společnost EP Cargo. Na vlastní provoz si ale musela objednávat služby dalších dopravců. Propojením s LokoTrainem může provozovat dopravu ve vlastní režii.

Akvizice LokoTrainu tak zapadá do snahy vytvořit vlastní silnou dopravu. Skupině EPH se železniční doprava hodí. Ovládá hnědouhelné doly i černouhelný důl a také provozuje uhelné elektrárny i teplárny. Vlastní železniční dopravu mají také někteří konkurenti, jde například o ČEZ, který ovládá SD − Kolejovou dopravu nebo zmíněnou Unipetrol Dopravu.

Firma LokoTrain má ale hodnotu i sama o sobě. Soustřeďuje se totiž na nový byznys, který se objevil s rozvojem konkurence v železniční dopravě. Napříč Evropou vznikají podniky, které se živí pronajímáním lokomotiv, vlaků či strojvedoucích soukromým dopravcům. Ti často nemají možnost držet si dostatečné rezervy. O služby LokoTrainu stojí nejen nákladní přepravci AWT nebo Metrans, ale i osobní dopravci RegioJet nebo Leo Express. Využívají je rovněž České dráhy i zahraniční firmy, které potřebují personál a lokomotivy, které splňují zdejší požadavky.

LokoTrain sídlí v České Třebové, loni utržil 89 milionů korun, o třetinu více než v roce 2013. Letos jej zřejmě čeká další růst, neboť přibylo nabízených lokomotiv. Čistý zisk firmy se v posledních letech pohybuje kolem deseti milionů korun. Na konci loňského roku měl LokoTrain 63 zaměstnanců, z toho je zhruba padesátka strojvedoucích. "Plánujeme další rozvoj," říká šéf a zakladatel firmy Evžen Nečas, který si ponechal 35procentní podíl. Hodně si slibuje hlavně od nových lokomotiv Vectron, které mají povolení jezdit téměř po celé střední Evropě.

Trh s nákladní dopravou se stále více otevírá. Před deseti lety patřilo 95 procent Českým drahám, loni jejich ČD Cargo s podílem poprvé kleslo pod hranici 70 procent. Největší ze soukromníků je AWT s loňským podílem 12,5 procenta.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-64411410-dalsi-cil-kretinskeho-ovladnout-nakladni-zeleznici