Skupina EPH, za níž stojí podnikatel Daniel Křetínský, získala většinový podíl v české společnosti LokoTrain. Tu potřebují hlavně soukromí železniční dopravci, protože má důležité zázemí.

Křetínský drážní dopravu provozuje již nyní, a to přes společnost EP Cargo. Ta ale nemá dostatek vlaků, takže si většinu doprav musela objednávat u dalších přepravců. Ovládnutím 65 procent firmy LokoTrain se dostane k důležitým kapacitám i licencím a může z ní udělat dalšího významného dopravce na trhu. "Jde o vzájemně výhodné propojení," říká k nákupu podílu Tomáš Novotný, předseda představenstva EP Cargo.

Ambice Křetínského v nákladní železniční dopravě jsou ale ještě vyšší. V minulosti se podle informací HN pokoušel získat společnost AWT, která je v Česku po státní ČD Cargo dvojkou na trhu. AWT ale nakonec od podnikatele Zdeňka Bakaly (vlastníka vydavatelství Economia, které vydává HN) získalo polské PKP Cargo. EPH se snaží získat i rafinerie Unipetrolu a jejich nákladního železničního dopravce Unipetrol Doprava, který je v Česku na železnici trojkou.

3,5 mil. tun

uhlí ročně přepraví společnost EP Cargo. Na vlastní provoz si ale musela objednávat služby dalších dopravců. Propojením s LokoTrainem může provozovat dopravu ve vlastní režii.

Akvizice LokoTrainu tak zapadá do snahy vytvořit vlastní silnou dopravu. Skupině EPH se železniční doprava hodí. Ovládá hnědouhelné doly i černouhelný důl a také provozuje uhelné elektrárny i teplárny. Vlastní železniční dopravu mají také někteří konkurenti, jde například o ČEZ, který ovládá SD − Kolejovou dopravu nebo zmíněnou Unipetrol Dopravu.

Firma LokoTrain má ale hodnotu i sama o sobě. Soustřeďuje se totiž na nový byznys, který se objevil s rozvojem konkurence v železniční dopravě. Napříč Evropou vznikají podniky, které se živí pronajímáním lokomotiv, vlaků či strojvedoucích soukromým dopravcům. Ti často nemají možnost držet si dostatečné rezervy. O služby LokoTrainu stojí nejen nákladní přepravci AWT nebo Metrans, ale i osobní dopravci RegioJet nebo Leo Express. Využívají je rovněž České dráhy i zahraniční firmy, které potřebují personál a lokomotivy, které splňují zdejší požadavky.

LokoTrain sídlí v České Třebové, loni utržil 89 milionů korun, o třetinu více než v roce 2013. Letos jej zřejmě čeká další růst, neboť přibylo nabízených lokomotiv. Čistý zisk firmy se v posledních letech pohybuje kolem deseti milionů korun. Na konci loňského roku měl LokoTrain 63 zaměstnanců, z toho je zhruba padesátka strojvedoucích. "Plánujeme další rozvoj," říká šéf a zakladatel firmy Evžen Nečas, který si ponechal 35procentní podíl. Hodně si slibuje hlavně od nových lokomotiv Vectron, které mají povolení jezdit téměř po celé střední Evropě.

Trh s nákladní dopravou se stále více otevírá. Před deseti lety patřilo 95 procent Českým drahám, loni jejich ČD Cargo s podílem poprvé kleslo pod hranici 70 procent. Největší ze soukromníků je AWT s loňským podílem 12,5 procenta.

Související