Francouzská letecká společnost Airbus si nechala ve Spojených státech patentovat nový supersonický letoun, který by se mohl stát nástupcem slavných nadzvukových strojů Concorde.

Nový nadzvukový dopravní letoun by měl být schopný dosáhnout rychlosti 4,5 machu, což je přibližně 5512 kilometrů za hodinu. S takovou rychlostí zvládne trasu mezi Londýnem a New Yorkem za pouhou hodinu. Cesta mezi Paříží a San Franciskem mu bude trvat tři hodiny. V současnosti si cestující v letadle na této trase posedí průměrně 11 hodin a 20 minut.

Z nákresů dostupných na americkém patentovém úřadě vyplývá, že nový Concorde bude disponovat dvěma proudovými motory pod křídly a jedním raketovým umístěným na zádi, jako tomu bylo v případě amerických raketoplánů. Proudové motory budou letoun pohánět při výstupu do výšky 30 500 metrů. Po dosažení této hranice dojde k jejich vypnutí, a letoun tak již bude závislý na raketovém motoru.

Nákres nástupce Concordu

concorde
Komentář: Značky ST1 a ST2 jsou zmiňované proudové motory pod křídly. Část trupu skrytá pod křídly je vyhrazená pro raketový motor. Místo pro cestující je tak na obrázku ohraničeno dveřmi a začátkem křídel. 

Designem nový stroj připomíná projekt ZEHST, který Airbus představil již dříve v roce 2011 na leteckém veletrhu v Paříži. Šlo o koncept letadla, které by bylo šetrné k životnímu prostředí a zároveň schopné překonat rychlost zvuku. Počítal s 50 až 100 pasažéry na palubě. Concorde, který strávil ve službě 27 let, byl přizpůsoben pro přepravu až 120 cestujících. Podle odhadů by měl ale nový letoun pojmout pouze 20 cestujících.

"Zda dojde k uskutečnění celého projektu, je zatím diskutabilní. Patent schválený ve Spojených státech je jedním ze stovek, které si nechává Airbus každoročně zaregistrovat. Tyto patenty jsou pak často založené pouze na výzkumu a vývoji konceptů a k realizaci mají často ještě daleko," uvedl pro německý deník die Welt mluvčí společnosti EADS působící v leteckém, vesmírném a zbrojním průmyslu. Podle mluvčího je sice celý projekt pozoruhodný, ale v současné situaci ekonomicky nezajímavý.

Letouny Concorde britské společnosti British Airways generovaly podle deníku Telegraph během jednoho roku zisk třicet milionů liber. V případě 27 let jejich služby pak přinesly zisk ve výši 500 milionů liber. Údaje jsou tak v rozporu s povědomím, že provoz Concordů, který skončil v roce 2003, byl ztrátový.

Související