Problém s mýtným na českých silnicích se sice posunul, ale koalice v úterý schválila záměr soutěžit pouze provoz stávajících mýtných bran. Snahu dát šanci i jiným technologiím tak odložila.
Co bude dál s mýtným je nejisté už řadu let, firmě Kapsch končí smlouva a stát zatím nedokázal připravit výběrové řízení, které by našlo nástupce.
Ve středu by dohodu koalice měla posvětit i vláda. Ministerstvo dopravy by tak konečně mohlo vypsat tendr. Zůstává ale řada rizik, prvním je, že stále nedošlo k dohodě o tom, jak dlouhé období soutěžit. Ministr Daniel Ťok prosazuje pět let, premiér by raději jen tři roky.
Ministerstvo dopravy se nyní vlastně jen snaží zabránit situaci, kdy by firmě Kapsch vypršela na konci roku 2016 smlouva a nebyl již vybrán její nástupce.
V minulosti se ukázalo, že stát zatím není schopen připravit zakázku, ve které by měly šanci všechny dostupné technologie. Tedy jak stávající mikrovlnná s mýtnými branami, tak satelitní, která pohyb vozidel monitoruje z vesmíru.
Nyní už je jasné, že taková možnost už by se ani nestíhala. Koalice se tak rozhodla soutěžit pouze firmu na přechodné období, která by od Kapsche dočasně převzala správu mýtných bran. O to ale samozřejmě chce usilovat i firma Kapsch. Ministr Ťok oslovil 27 firem a zjistil, že větší zájem by o tendr byl, pokud by šlo alespoň o pět let.
Čím delší období se bude soutěžit, tím více firem a s nižší cenou se postaví firmě, která systém vybudovala. Na to upozorňoval i Ťok, podle kterého krátké období zakázky nahrává firmě Kapsch.
Přechodné období by pak mělo dát vládě čas vypsat další tendr na deset let, kterého by se již mohly účastnit i firmy, jež nabízí jinou technologii než současné brány.
Vláda je ale pod tlakem, aby výběr vůbec stihla. Stačí totiž, aby se v tendru některý z účastníků odvolal a došlo ke zpoždění, a bude hrozit, že systém bude muset dál provozovat Kapsch.