Hlášení dopravní nehody pojišťovně v Česku se výrazně zjednoduší. Vyplňování složitého papírového euroformuláře má postupně nahradit jednoduchá aplikace do telefonu.
Změna se dotkne obrovského počtu řidičů. Podle České kanceláře pojistitelů pojišťovny ročně evidují kolem 800 tisíc případů škod z povinného a havarijního pojištění. Ti všichni museli dosud vyplňovat formulář.
Připojí se většina trhu
Vypsání údajů o autě a pojištění po nehodě do papírového formuláře je často stresující a náročné na čas. Novinku, která vše zjednoduší, začala nabízet Allianz.
Aplikace celý proces zkracuje na minuty, včetně pořízení fotografií, které výrazně urychlí vyřízení nehody. K vyplnění všech potřebných údajů o voze a vlastníkovi stačí jen QR kód, který klientovi poskytne pojišťovna.
Tolik je ročně v Česku nahlášených pojistných událostí z povinného ručení a havarijního pojištění podle odhadu České kanceláře pojistitelů.
Po nehodě by tak mělo pouze stačit vyfotit kódy účastníků kolize, vyfotit nehodu a stručně ji popsat. To by měly zvládnout všechny chytré telefony s možností připojení k internetu.
Dosavadní aplikace takové zjednodušení neumožňovaly.
Například Česká pojišťovna nabízí hlášení nehody přes chytrý telefon, ale nejde o plnohodnotnou náhradu formuláře, a do systému pojišťovny tak musí zadávat údaje ještě i sama pojišťovna, což proces likvidace škody protahuje. Stejně jako novinku, kterou bude nabízet Allianz, i tuto aplikaci vyvinula pražská společnost eMan, oba programy ale dělí tři roky vývoje.
Nová mobilní aplikace pro hlášení autonehody by se navíc měla brzy objevit v nabídkách konkurentů. "Jednáme s řadou dalších pojišťoven. Aplikaci bude brzy používat většina trhu," tvrdí Karel Čermák, marketingový šéf společnosti eMan. Konkrétní být nechce, udává pouze, že na podzim se přidá další z pojišťoven a od 1. ledna 2016 několik dalších.
Podle informací z trhu by po Allianz měla novinku začít používat Uniqa. Její mluvčí potvrdila, že v bance probíhají přípravné práce na zavedení plošnější aplikace, přesný termín jejího spuštění však ještě není určen.
Také samotná Allianz dává najevo, že by ráda, aby evropský formulář do mobilu zavedly všechny pojišťovny. Zrychlilo a zjednodušilo by se tím vyřizování škod od ostatních pojišťoven.
"Zcela cíleně jsme testovali čas potřebný k vyplnění aplikace a většina motoristů zvládla hlášení vyplnit a odeslat za 4 až 5 minut. Pro srovnání, vyplnění papírového euroformuláře s hlášením nehody trvá 20 minut.
Tato aplikace má ambice stát se jednotnou aplikací k hlášení všech nehod a plnit stejnou funkci, jakou plní linka 1224 u telefonického kontaktu," říká specialista provozu a podpory likvidace škod v Allianz Jakub Zaňka.
Linku pomoci řidičům už pojišťovny spustily loni v listopadu. Jde o jednotnou službu řidičům jakékoliv pojišťovny, která v případě nehody zajistí asistenci nebo odtah pro všechny motoristy v rozsahu jejich pojištění.
Přizpůsobí se i zelené karty
Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které mají oprávnění prodávat povinné ručení, počin Allianz vítá. "Podporujeme všechny aktivity, které povedou ke zjednodušení nahlášení pojistné události," říká mluvčí kanceláře Aleš Povr.
Součástí plánů na zavedení standardizovaného evropského formuláře na hlášení dopravních nehod do mobilů je umístění QR kódu o vozu a majiteli na zelené kartě.
"V Allianz je začneme tisknout během několika měsíců. Naši klienti už si ale QR kód se svými osobními údaji a daty o pojištěném vozidle mohou rychle a jednoduše načíst do aplikace prostřednictvím portálu Moje Allianz nebo jim ho pošleme, když se zastaví na pobočce," říká Václav Bálek, mluvčí Allianz.
Dá se očekávat, že na novinku Allianz budou ostatní pojišťovny reagovat rychle. V Česku prodává povinné ručení celkem dvanáct pojišťoven a tradičně jde o službu, kde mezi jednotlivými hráči panuje nejtvrdší konkurence.
Allianz je v tomto produktu čtyřkou trhu za Českou pojišťovnou, Českou podnikatelskou pojišťovnou a Kooperativou.
Konkurence přituhuje i proto, že Češi v poslední době obnovují svůj vozový park a přibývá i aut, ale pojišťovnám se moc nedaří zvyšovat ceny, jak už druhým rokem avizují.
Podle statistiky České asociace pojišťoven totiž tržby za povinné ručení vzrostly o 1,5 procenta, počet smluv o čtyři procenta.
Na konci června pojišťovny evidovaly celkem sedm a čtvrt milionu pojistek, to je o milion víc než před krizí v roce 2008.