Plánový příchod automobilky Jaguar Land Rover na Slovensko provází podezření ze spekulativních nákupů pozemků, na kterých má vyrůst nová továrna. Parcely pro závod začala podle slovenských médií od vlastníků ještě před oficiálním oznámením chystané investice vykupovat soukromá firma Poľnohospodárska pôda za zlomek ceny, než později nabídl stát. Ministerstvo hospodářství reagovalo oznámením, že parcely od spekulantů vykupovat nebude a že se neobává zdržení při přípravě projektu.

Automobilka JLR a slovenská vláda oznámily, že podepsaly předběžnou dohodu o postavení nového závodu s kapacitou 300 tisíc vozů ročně, tento měsíc. Podle slovenských médií ale již na začátku léta v okolí Nitry na jihu země soukromá firma Poľnohospodárska pôda začala vykupovat pozemky, na kterých má stát továrna britské automobilky. Pozemky firma získala od několika desítek vlastníků.

Internetový deník Aktuality.sk napsal, že sídlem firmy Poľnohospodárska pôda je pouze schránka, jejíž majitel se jmenuje Marek Noga. Byt v Bratislavě na adrese společnosti obývá starší žena, které prý majitel posílá každý měsíc peníze na nájem, ale osobně jej nezná.

Zmiňovaná společnost v reakci na výtky ohledně spekulativních nákupů zemědělské půdy a možného úniku informací o připravované lokalitě pro JLR reagovala sdělením, že oblast kolem Nitry měla v hledáčku již dříve a že vlastníci tamních parcel souhlasili s cenou v rozpětí od 0,30 do pět eur (osm až 135 korun) za metr čtvereční. Stát, který připravuje lokalitu pro novou automobilku, začal později vykupovat půdu za cenu kolem 15 eur (405 Kč) za metr čtvereční. Podle předsedy mimoparlamentní strany Sieť Radoslava Procházky si tak firma může přijít k zisku až dvou milionů eur.

"Před dvěma týdny se objevily první informace o tom, že jen pár týdnů před oficiálním potvrzením příchodu nové investice do Nitry běhali za vlastníky pozemků různí lidé a nabízeli jim cenu na úrovni desítek centů, přitom stát nabízí cenu na úrovni 15 eur," uvedl Procházka. Podle jeho slov jsou poškozenými hlavně starší občané okolo 70 let.

Více než tři desítky bývalých vlastníků půdy chtějí nyní prodej pozemků soukromé firmě anulovat. Právník Juraj Bizoň, jehož advokátní kancelář je zastupuje, listu Denník N řekl, že šlo o spekulativní převody, které příslušný úřad neměl povolit. Transakce by podle něj měly prozkoumat prokuratura a soudy.

"Soudní spory ohledně pozemků nebudou mít v žádném případě na výstavbu strategického parku v Nitře vliv," prohlásila mluvčí ministerstva hospodářství Miriam Žiaková.

Podle nových pravidel má stát v případě takzvaných strategických investicí na pozemky předkupní právo. Lokalitu u Nitry vyhlásila vláda za strategický park začátkem července, tedy až poté, co firma Poľnohospodárska pôda začala realizovat první nákupy pozemků. 

Investice JLR na Slovensku v případě definitivní dohody dosáhne podle slovenského premiéra Roberta Fica 1,4 miliardy eur (38 miliard korun). To by byla jedna z největších zahraničních investic v zemi za poslední roky. Automobilový průmysl je již v současnosti jedním z hlavních tahounů ekonomiky pětimilionové země: vozidla na Slovensku montují tři automobilky.

Problémy s vykupováním parcel zažila země již v souvislosti s dřívějším příchodem korejské automobilky Kia Motors, která v roce 2006 na severu Slovenska zahájila výrobu ve svém prvním závodě v Evropě. Majitelé pozemků se dostali do sporu se slovenskou vládou ohledně ceny za půdu pro automobilku Kia, investici to ale neohrozilo.

Související