Zisk skupiny České dráhy se za prvních šest měsíců letošního roku snížil o více než třetinu, na 102 milionů korun, kvůli zhoršení v oblasti nákladní dopravy. Firma to uvedla v tiskové zprávě. Hospodaření obou konkurentů Českých drah, RegioJetu a Leo Expressu, se ve stejném období zlepšilo.
České dráhy oznámily, že v segmentu nákladní přepravy pokračuje trend nárůstu kamionové přepravy, které není možné bez pomoci státu dostatečně čelit. Největší dceřiné společnosti ČD Cargo tak meziročně klesl zisk o více než polovinu, na 216 milionů korun, oproti 540 milionům korun zisku před rokem.
V segmentu osobní dopravy se Českým drahám podařilo snížit ztrátu na 78 milionů korun, z loňské ztráty 262 milionů korun. Došlo k tomu díky vyšším tržbám a úsporám nákladů, i přes investici 1,8 miliardy korun do modernizace vozového parku.
"Pozitivně se do výsledku promítlo hospodaření osobní dopravy, které meziročně rostly tržby na 10,5 miliardy korun i přepravní výkon," uvedl dopravce ve zprávě. Podle Drah se i "přes masivní výlukovou činnost" podařilo udržet počty cestujících na loňské úrovni 85,5 milionů.
Kvůli stavbám na železniční síti došlo letos ke zvýšení počtu výluk, který "nemá v historii obdoby" a firma byla nucena zajistit náhradní autobusy a omezit některé služby pro cestující.
Národní vlakový dopravce, který měl loni 170 milionů zákazníků, zajišťuje železniční spojení podle zadání státu a krajů. V oblasti nákladní přepravy ale společnost čelí nárůstu kamionové přepravy a přichází tak o část byznysu.
V segmentu osobní dopravy zase čelí privátním konkurentům, poté, co se trh s železniční dopravou otevřel – RegioJetu podnikatele Radima Jančury a Leo Expresu Leoše Novotného. Společnost tak byla nucena v uplynulých sedmi letech investovat 37 miliard korun do modernizace vozového parku.
Za prvních šest měsíců oba konkurenti Českých drah své hospodaření zlepšili: Leo Express snížil ztrátu o téměř polovinu, na 38 milionů korun. RegioJet vydělal 7,5 milionu korun (údaj je ale na rozdíl od ostatních podle českých účetních standardů.)
Podle Krtka je problémem například to, že provozovatelé silniční dopravy nemusí platit poplatky za používání silnic nižší třídy.