Zisk skupiny České dráhy se za prvních šest měsíců letošního roku snížil o více než třetinu, na 102 milionů korun, kvůli zhoršení v oblasti nákladní dopravy. Firma to uvedla v tiskové zprávě. Hospodaření obou konkurentů Českých drah, RegioJetu a Leo Expressu, se ve stejném období zlepšilo.

České dráhy oznámily, že v segmentu nákladní přepravy pokračuje trend nárůstu kamionové přepravy, které není možné bez pomoci státu dostatečně čelit. Největší dceřiné společnosti ČD Cargo tak meziročně klesl zisk o více než polovinu, na 216 milionů korun, oproti 540 milionům korun zisku před rokem.

V segmentu osobní dopravy se Českým drahám podařilo snížit ztrátu na 78 milionů korun, z loňské ztráty 262 milionů korun. Došlo k tomu díky vyšším tržbám a úsporám nákladů, i přes investici 1,8 miliardy korun do modernizace vozového parku.

"Pozitivně se do výsledku promítlo hospodaření osobní dopravy, které meziročně rostly tržby na 10,5 miliardy korun i přepravní výkon," uvedl dopravce ve zprávě. Podle Drah se i "přes masivní výlukovou činnost" podařilo udržet počty cestujících na loňské úrovni 85,5 milionů.

Kvůli stavbám na železniční síti došlo letos ke zvýšení počtu výluk, který "nemá v historii obdoby" a firma byla nucena zajistit náhradní autobusy a omezit některé služby pro cestující.

Národní vlakový dopravce, který měl loni 170 milionů zákazníků, zajišťuje železniční spojení podle zadání státu a krajů. V oblasti nákladní přepravy ale společnost čelí nárůstu kamionové přepravy a přichází tak o část byznysu.

V segmentu osobní dopravy zase čelí privátním konkurentům, poté, co se trh s železniční dopravou otevřel – RegioJetu podnikatele Radima Jančury a Leo Expresu Leoše Novotného. Společnost tak byla nucena v uplynulých sedmi letech investovat 37 miliard korun do modernizace vozového parku.

Za prvních šest měsíců oba konkurenti Českých drah své hospodaření zlepšili: Leo Express snížil ztrátu o téměř polovinu, na 38 milionů korun. RegioJet vydělal 7,5 milionu korun (údaj je ale na rozdíl od ostatních podle českých účetních standardů.)

Provozní hospodářský výsledek ČD před odpisy, daněmi a amortizací, označovaný zkratkou EBITDA, rostl o 13 procent na 292 milionů korun. Předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek v tiskové zprávě uvedl, že management bude jednat s vedením ČD Cargo o tom, jak posílit výhody železnice vůči silniční dopravě.

Podle Krtka je problémem například to, že provozovatelé silniční dopravy nemusí platit poplatky za používání silnic nižší třídy.

Související