Solární elektrárny představují jeden z nejprogresivnějších způsobů výroby elektrické energie. Moderní technologie dnes umožňují energii ze slunce nejen získat, ale také dočasně uskladnit, takže dodávka energie ze solárních elektráren nemusí být v nepříznivých slunečných podmínkách přerušena.

Pro tento účel slouží směs solí – dusičnanu sodného a dusičnanu draselného, které jsou schopny teplo absorbované ze slunce akumulovat a později ho zase uvolnit. Právě na tomto principu bude fungovat nová solární elektrárna, která se staví v blízkosti města Ouarzazate v jižním Maroku jako součást projektu Noor.

Na ploše více než 3000 hektarů vzniknou čtyři elektrárny, které budou schopné dodávat až 560 megawattů výkonu ročně, a to již za dva roky. Spuštění solárního komplexu Noor 1 do provozu je naplánované na tento rok. Po dokončení bude komplex elektrárny vyrábět čistou energii pro více jak 1,2 milionů lidí a ušetří až 800 000 tun emisí CO2 ročně.

Ambiciózní projekt se na počátku potýkal s celou řadou problémů a vypadalo to, že je odsouzen k zániku. Nakonec se projekt přece jen rozběhl a i dnes představuje pro společnosti zapojené do jeho realizace mnoho výzev.

Svoje o tom vědí i ve společnosti Dachser, která navázala spolupráci s chemickou společností BASF – dodavatelem látek potřebných k akumulaci tepelné energie – a v současnosti koordinuje dočasné skladování těchto látek v Maroku i jejich dodání na stavbu.

Solarni elektrarna v Maroku„Hned na začátku byl velký problém najít na severoafrickém území vhodný prostor pro skladování nebezpečných látek, který by splňoval všechny technické parametry a vysoké bezpečnostní normy. Po dlouhém úsilí se týmu odborníků na chemickou logistiku nakonec podařilo najít vhodné místo v Casablance,“ vzpomíná Rüdiger Erb, business development manager pro Chem-Logistics skupiny Dachser.

Od poloviny minulého roku BASF spustil fázi skladování objemných pytlů s dusičnanem sodným na rozloze 7000 m² a od července letošního roku Dachser začal s přepravou těchto pytlů na stavbu v Ouarzazate po dobu přísně stanovené lhůty tří měsíců.

„Museli jsme najít spolehlivé firmy, které by uměly zajistit přepravu 15 kamiónů denně po dobu tří měsíců, na dva roky dopředu,“ říká Rüdiger Erb.

„Při výběru řidičů nákladních vozidel se musíme ubezpečit, že mají dostatečné zkušenosti. 450 km dlouhá cesta mezi Casablancou a Ouarzazate prochází pohořím Atlas, kudy nevede žádná standardní cesta. Jde o úzký přechod plný nebezpečných úseků vedoucí přes Tizi n'Tichka průsmyk. V nadmořské výšce 2250 metrů jde o jednu z nejvýše položených horských cest v Maroku,“ M´hamed Chraibi, generální ředitel Dachseru v jižním Maroku, dohlížející na projekt.

Pro dokončení první solární elektrárny je nutné přepravit po vysokohorském hřebeni pohoří Atlas přibližně 24 000 tun chemických látek a překonat celkovou vzdálenost 1 134 000 km.

Ale tím to zdaleka nekončí. V průběhu následujících fází projektu výstavby solárních elektráren do roku 2020 bude potřeba přepravit ještě dalších 150 000 tun chemických látek po nebezpečné trase z pobřeží do vnitrozemí a následně přes písečnou poušť.

Související