Ministerstvo dopravy bude společně s firmou Škoda Auto svolávat ke kontrolám majitele vozů s motory, v nichž může být problém kvůli podvodům koncernu Volkswagen s měřením emisí. Škoda Auto, která v minulosti do některých aut "inkriminované motory" zřejmě nevědomky dávala, prý slíbila, že majitelům aut vyjde vstříc.

Český ministr dopravy Dan Ťok (ANO) se ve středu kvůli tomu sešel se zástupci Volkswagenu a na jednání vlády prohlásil, že zatím neví, kolika aut v Česku se skandál kolem falšování emisních údajů týká. Nicméně automobilka je připravena bezplatně všechny parametry motoru zkontrolovat a opravit.

"To, že došlo k nějakému druhu ovlivňování měření, je asi nepochybné," uvedl Ťok. Do jaké míry o celé záležitosti zástupci firmy věděli, hodnotit nechtěl. Ministerstvo dopravy podle něj věc prověří ve spolupráci s německými resortními kolegy.

K záležitosti se ve středu vyjádřil i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD), podle něhož by skandál neměl mít na Škodu Auto přímý vliv. Její vozy se neprodávají na americkém trhu a akcie firmy se neobchodují na burze. Akcie Volkswagenu v minulých dnech prudce klesly.

Mládek chce, aby se vyjasnilo, co přesně se ve Spojených státech stalo. Domnívá se, že může jít o konkurenční boj na největším světovém trhu s automobily. "Volkswagen by nebyla první firma, které se to stalo," upozornil.

Skandál vypukl minulý týden v pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používala v posledních zhruba sedmi letech software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Ve skutečnosti tak auta vypouštěla mnohem víc škodlivých emisí, než ukazovaly výsledky testů. Volkswagen za to může v USA dostat pokutu až 18 miliard dolarů (více než 438 miliard Kč). Skandál tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země.

Škoda k celé věci uvedla, že nyní v Evropě nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Montovala je však do svých starších modelů. Firma neupřesnila, kdy tyto motory používala, ani do kolika aut je namontovala. Podle dnešní Mladé fronty Dnes šlo o vozy vyrobené v letech 2009 až 2013.

Související