„Nárůst zájmu našich zákazníků o elektrické vysokozdvižné vozíky nebo o manipulační techniku s alternativním pohonem vnímáme jako dlouhodobý trend,“ vysvětluje Milan Cizner, vedoucí prodeje regionu východ ve společnosti Still ČR. „Z toho důvodu jsme v letošním roce v Brně představili především stroje s ekologickými pohony, které jsou součástí kampaně Mise: Nulové emise.“

Ta má vysvětlit vzrůstající trend použití elektrických vysokozdvižných vozíků, které v posledních letech v prodeji dominují nad vozíky se spalovacím motorem. Elektrické vysokozdvižné vozíky se svým výkonem už vyrovnají dieselovým, svědčí o tom i nedávné vítězství elektrického vysokozdvižného vozíku STILL RX 60-80 na letošním ročníku soutěže IFOY Awards v kategorii „Vysokozdvižné vozíky s protizávažím o nosnosti nad 3,5 t“.

Jedním z nosných produktů, které Still letos v Brně představil, byl vysokozdvižný vozík s hybridním pohonem, vyráběný s dieselovým i s plynovým motorem. Rozvoj hybridní technologie souvisí s rostoucími cenami energií, přísnějšími emisními normami a rostoucím ekologickým povědomím.

Still z vozíku RX 70 vyvinul stroj s označením RX 70 Hybrid. V něm je ústředním prvkem přenosu výkonu od spalovacího motoru k hnací nápravě elektrický pohon. Skládá se ze synchronního alternátoru, jež prostřednictvím výkonové elektroniky napájí trojfázový motor, a pohání tak hnací nápravu.

Hnací ústrojí je řízeno plně elektronicky a umožňuje volnou parametrizaci pojezdu a brzdění. Při zpomalení se brzdná energie přeměňuje prostřednictvím elektrického brzdného odporu na teplo, takže nedochází k takovému opotřebení. Kromě pohonu pojezdu zásobuje spalovací motor přes hydraulické čerpadlo pracovní hydrauliku včetně posilovače řízení.

Inteligentní tažné soupravy

Moderní výrobní procesy dnes vyžadují flexibilní koncepce materiálových toků, které musí probíhat efektivně, s orientací na poptávku a současně musí být šetrné k přírodním zdrojům. V souladu s tímto trendem se k zásobování materiálem ve výrobních provozech stále častěji využívají inteligentní tažné soupravy. V současné době je tento trend vidět především v automobilovém průmyslu.

Kouzlo tažné soupravy, kterou na MSV společnost Still představila, spočívá v produktivitě přeprav, která je podstatně vyšší než u horizontálních přeprav čelními vozíky. Jedna tažná souprava dokáže přepravit například čtyři palety s materiálem najednou oproti jedné či dvěma paletám na vozíku, což pochopitelně znamená vyšší efektivitu a také větší bezpečnost na výrobních linkách, protože se tam pohybuje méně manipulační techniky.

Obrazek 3Aktuální novinkou, která byla v Brně představena, je B-rám. Ten umožňuje snadným způsobem nakládku a vykládku palety z obou stran, což usnadňuje jeho využití při zásobování výrobních linek. B-rámy lze také bez problémů kombinovat se standardním E-rámem.

„Jsme potěšeni, že stánek Still je na MSV tak vyhledávaný jak našimi stálými zákazníky a obchodními partnery, tak i potenciálními zájemci o naše produkty,“ uzavírá Milan Cizner hodnocením letoší expozice firmy.

Související