Ministerstvu dopravy má s přípravou mýtného tendru pomoct poradenská firma Deloitte. Rámcovou zakázku na maximálně 52 milionů korun jí úřad kvůli nedostatku času zadal bez výběrového řízení, potvrdil ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Stát potřebuje nového provozovatele mýtných bran nalézt do konce příštího roku, kdy končí smlouva s dosavadním dodavatelem, společností Kapsch. Samotnou soutěž na tříletý provoz systému plánuje ministerstvo vypsat podle nejnovějšího harmonogramu během prvního čtvrtletí příštího roku.
Deloitte má ministerstvu pomoct dojednat s Kapschem podmínky přechodu na nového provozovatele včetně případného zaškolení jeho zaměstnanců pro práci se systémem mýtných bran. Dalším úkolem poradce je podle Ťoka příprava soutěže na tříletý provoz systému a rovněž zavedení jednotné evropské mýtné služby EETS, která má v budoucnu umožnit průjezd kamionů s jedinou palubní jednotkou všemi zeměmi EU.
Úřad podle Ťoka nemusí nicméně vyčerpat všechny služby, ale jen část. Tím by se snížila i celková suma, kterou firmě Deloitte vyplatí. "My jsme postupovali v rámci zákonných možností. Hledáme řešení, abychom byli schopní vysoutěžit provozovatele stávajícího systému a zabezpečit výběr mýta. Když vezmu do úvahy, že vybíráme deset miliard ročně, za den zhruba 25 milionů, tak výpadek dvou dnů tu cenu bohatě zaplatí," řekl Ťok.
Ministr zároveň uvedl, že soutěž na výběr mýtného po roce 2016 je možné stále stihnout. Smlouvu s vítězem výběrového řízení úřad plánuje podepsat v říjnu příštího roku, na přípravu do ostrého provozu tak bude mít zhruba tři měsíce.
"Termíny jsou našponované, ale jsme v situaci, kdy jinou variantu nemáme," sdělil člen řídícího výboru k mýtu za koaliční ČSSD Jan Birke. Harmonogram příprav na mýtný tendr má ministr Ťok do poloviny měsíce předložit k projednání vládě.
Předchozí výběrové řízení na mýtného poradce vyhlásilo ministerstvo dopravy v dubnu 2014 za Ťokova předchůdce Antonína Prachaře. Ťok nicméně soutěž krátce po svém nástupu do funkce zrušil s tím, že podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) byla vypsána špatně, a navíc předpokládal, že ministerstvo externího poradce ve věci mýta nepotřebuje.
Elektronické mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu firma Kapsch. Celkem je v systému zaregistrováno zhruba 830 000 kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, letos k červenci šlo o celkovou částku převyšující 63,5 miliardy. Z toho stát Kapschi a jeho subdodavatelům za služby a vybudování systému zaplatil 16,3 miliardy korun bez DPH.