Majitel žlutých vlaků RegioJet Radim Jančura zaútočí od prosince na konkurenta Leoše Novotného a jeho Leo Express na novém území. Kromě tratě z Prahy do Ostravy mu bude chtít odlákat cestující i v přímých vlacích z Prahy do Zlínského kraje.

Podobných přímých soubojů je však na českých železnicích málo. Většinu tratí a k tomu i štědré dotace mají nadále k dispozici od ministerstva dopravy bez soutěže státní České dráhy.

"Přestože se už více než dvacet let mluví o liberalizaci, reálně se nic zásadního neděje," říká Tomáš Záruba z Centra pro efektivní dopravu. Podle něho nejvíce chybí společný tarif, který by platil po jedné trase na vlaky všech dopravců.

Čerstvý příklad lze najít i teď: v příštích dnech uzavře úřad ministra Dana Ťoka bez tendru desetiletý kontrakt s Českými drahami na trať z Brna do Olomouce přes Břeclav. "Požadujeme nasazení nových vozidel, která budou dotovaná z evropských fondů," vysvětluje náměstek ministerstva dopravy Ladislav Němec.

Že stále existují vážné překážky pro uvolnění železniční dopravy, se shodli i účastníci pondělní konference Žofínské fórum.

Česko například stále neumí zajistit jedinou jízdenku pro pasažéra, který chce využít služeb více dopravců. Další brzdou konkurence je pak stále nedokončený převod majetku Českých drah, především nádraží, na státní organizaci Správa železniční dopravní cesty. Dráhy jako jedna z konkurenčních firem nemohou nemovitosti vlastnit kvůli budoucí férové soutěži.

A nadto ještě není splněno nařízení EU: Česko nemá nezávislý drážní úřad, který by zajistil rovný přístup ke kolejím a posuzoval případné spory dopravců. "Nechápu, jak je možné, že ten úřad ještě nefunguje," podivil se na pondělní konferenci Libor Lochman, výkonný ředitel Společenství evropských železničních společností.

Vlak Českých drah RegioShark

Vznik úřadu sice schválila v září vláda, teď jsou ale na řadě poslanci, senátoři a prezident. Než zákon oběhne povinné kolečko, původně plánovaný lednový termín zahájení činnosti se nestihne. "K 1. lednu 2016 to zřejmě nebude," připustil ministr dopravy Dan Ťok.

Regulátor má dohlédnout na to, aby se kapacita na železnici přidělovala férově a promyšleně. Například na nejvytíženějším tuzemském koridoru z Prahy na Moravu, kde je plně konkurenční prostředí a střetávají se tam rychlíky Českých drah s Leo Expressem i RegioJetem, už nemají prostor osobní a nákladní vlaky.

"Hlavně v úseku mezi Kolínem a Českou Třebovou na přetížení tratě doplácí regionální a nákladní doprava," řekl generální ředitel správců kolejí Pavel Surý. Nákladní vlaky tak musí jezdit takřka výhradně v noci.

Podle generálního ředitele Českých drah Pavla Krtka je napřed potřeba dát dohromady jasná pravidla hry. "Konkurence se nebojíme. Ale na hřiště chceme vstoupit teprve tehdy, až ta pravidla budou hotová," řekl Krtek.

Odborníci ale upozorňují, že vysoutěžit dopravce nestačí. Aby byla česká železnice konkurenceschopná a srovnatelná se zahraničím, je potřeba také zrychlovat. A stavět vysokorychlostní tratě, kde vlak může jet až 350 kilometrů v hodině.

Související