Česká strojírenská skupina Vítkovice Machinery Group zprovoznila první plničky stlačeného zemního plynu na tuzemské páteřní dálnici D1. Zařízení je vybudováno v obou směrech na trase Praha – Brno u známého odpočívadla nedaleko exitu 168.
„Výdejní stojan je zařazen přímo mezi ostatní stojany s palivy čerpacích stanic Benzina a tak, jak jsou řidiči zvyklí, je oboustranný, aby mohla CNG čerpat dvě auta současně,“ uvedl Rodan Broskevič, ředitel firmy Vítkovice Doprava.
Výstavba a instalace stanice trvala měsíc, celková příprava výstavby zabrala zhruba rok a půl a zahrnovala i několik technických specialit. „Délka plynovodní přípojky je více než půl kilometru. Při protlaku pod dálnicí jsme řešili problémy se stávajícími inženýrskými sítěmi v kombinaci se skalnatým podložím,“ vysvětlil obchodní ředitel Vítkovice Doprava Martin Žák.
Kilometr za korunu a více plniček. Firmám se vyplácí CNG - čtěte ZDE
Za první pololetí se otevřelo 15 nových CNG stanic, plánují se další desítky - čtěte ZDE
Kapacita plnění CNG stanic na obou stranách D1 u Devíti křížů je přes 250 kubíků za hodinu. To znamená v přepočtu 20 automobilů naplněných na daném stojanu za hodinu. „Pro představu: délka plnění vozu Octavia G-TEC trvá u naší technologie zhruba tři minuty od spuštění plnění,“ doplnil Žák.
V Česku nyní jezdí na CNG přes osm tisíc vozů a aktuálně je u nás 98 stanic CNG například od firem Bonett, Vemex, E.On nebo RWE.