Česká strojírenská skupina Vítkovice Machinery Group zprovoznila první plničky stlačeného zemního plynu na tuzemské páteřní dálnici D1. Zařízení je vybudováno v obou směrech na trase Praha – Brno u známého odpočívadla nedaleko exitu 168.
„Výdejní stojan je zařazen přímo mezi ostatní stojany s palivy čerpacích stanic Benzina a tak, jak jsou řidiči zvyklí, je oboustranný, aby mohla CNG čerpat dvě auta současně,“ uvedl Rodan Broskevič, ředitel firmy Vítkovice Doprava.
Výstavba a instalace stanice trvala měsíc, celková příprava výstavby zabrala zhruba rok a půl a zahrnovala i několik technických specialit. „Délka plynovodní přípojky je více než půl kilometru. Při protlaku pod dálnicí jsme řešili problémy se stávajícími inženýrskými sítěmi v kombinaci se skalnatým podložím,“ vysvětlil obchodní ředitel Vítkovice Doprava Martin Žák.
Kilometr za korunu a více plniček. Firmám se vyplácí CNG - čtěte ZDE
Za první pololetí se otevřelo 15 nových CNG stanic, plánují se další desítky - čtěte ZDE
Kapacita plnění CNG stanic na obou stranách D1 u Devíti křížů je přes 250 kubíků za hodinu. To znamená v přepočtu 20 automobilů naplněných na daném stojanu za hodinu. „Pro představu: délka plnění vozu Octavia G-TEC trvá u naší technologie zhruba tři minuty od spuštění plnění,“ doplnil Žák.
V Česku nyní jezdí na CNG přes osm tisíc vozů a aktuálně je u nás 98 stanic CNG například od firem Bonett, Vemex, E.On nebo RWE.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





