„Rok 2015 bude patřit k těm, které se pozitivně zapíší do statistik přepravních společností působících v České republice. Stoupá míra přeshraničního obchodu, a zatímco v závěru loňského roku ještě většímu růstu bránila oslabená koruna, aktuálně se situace změnila. Ochota lidí utrácet se vrátila, a to díky pozitivnímu vnímání budoucnosti, firmy jsou tak nuceny měnit svoji strategii,“ řekl Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex.
Podle Českého statistického úřadu ve třetím čtvrtletí 2015 hrubý domácí produkt rostl o 4,3 procenta. I to je jeden z důvodů, proč české firmy v září a říjnu importovaly více zásilek, kterými pokryjí předvánoční a vánoční období. Například data společnosti Smartex hovoří o 40procentní navýšení v počtu přepravovaných zásilek a 15procentním zvýšení v obratu za toto období. Lidé berou obchody útokem, a tuzemští podnikatelé proto doobjednávají další zboží tak, aby vykryli své potřeby vůči zákazníkům.
„Levnější pohonné hmoty přitom mění zavedené standardy,“ uvádí Michaljanič. V případě dovozu zboží ze vzdálenějších destinací sahají podle něj firmy v těchto dnech k tomu, že namísto lodí často objednávají přepravu letadlem. Pokles palivových příplatků totiž dělá leteckou mezinárodní dopravu čím dál tím dostupnější.
„V předvánočním období jsme zaznamenali dvouciferný nárůst přepravy zboží z jihovýchodní Asie. Je to logický fakt, protože v této zemi své zboží stále vyrábí a nakupuje podstatná část firem. V posledních dnech přitom evidujeme zvýšený počet dotazů na termíny doručení. Dochází tak k tomu, že levnější lodní dopravu střídá sice o něco dražší, ale zase rychlejší doprava letecká. Vliv na to má i to, že továrny v Číně jedou na plné obrátky, ale i přesto nestíhají plnit nasmlouvané objednávky, a tak se zboží připravené na export posílá o několik týdnů později,“ dodal Alexandr Michaljanič.
Zatímco námořní přeprava (hub-to-hub) mezi východní Asií a střední Evropou trvá 30 až 35 dní, letecká 1 až 5 dní. Střední alternativou je pak železnice, po níž se zboží dopraví za 14 až 18 dní. Ta přitom běžně stojí dvoj- až trojnásobek námoří dopravy, v případě letecké to za běžných okolností může být čtyř- až šestinásobek.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





