„Rok 2015 bude patřit k těm, které se pozitivně zapíší do statistik přepravních společností působících v České republice. Stoupá míra přeshraničního obchodu, a zatímco v závěru loňského roku ještě většímu růstu bránila oslabená koruna, aktuálně se situace změnila. Ochota lidí utrácet se vrátila, a to díky pozitivnímu vnímání budoucnosti, firmy jsou tak nuceny měnit svoji strategii,“ řekl Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex.

Podle Českého statistického úřadu ve třetím čtvrtletí 2015 hrubý domácí produkt rostl o 4,3 procenta. I to je jeden z důvodů, proč české firmy v září a říjnu importovaly více zásilek, kterými pokryjí předvánoční a vánoční období. Například data společnosti Smartex hovoří o 40procentní navýšení v počtu přepravovaných zásilek a 15procentním zvýšení v obratu za toto období. Lidé berou obchody útokem, a tuzemští podnikatelé proto doobjednávají další zboží tak, aby vykryli své potřeby vůči zákazníkům.

„Levnější pohonné hmoty přitom mění zavedené standardy,“ uvádí Michaljanič. V případě dovozu zboží ze vzdálenějších destinací sahají podle něj firmy v těchto dnech k tomu, že namísto lodí často objednávají přepravu letadlem. Pokles palivových příplatků totiž dělá leteckou mezinárodní dopravu čím dál tím dostupnější.

„V předvánočním období jsme zaznamenali dvouciferný nárůst přepravy zboží z jihovýchodní Asie. Je to logický fakt, protože v této zemi své zboží stále vyrábí a nakupuje podstatná část firem. V posledních dnech přitom evidujeme zvýšený počet dotazů na termíny doručení. Dochází tak k tomu, že levnější lodní dopravu střídá sice o něco dražší, ale zase rychlejší doprava letecká. Vliv na to má i to, že továrny v Číně jedou na plné obrátky, ale i přesto nestíhají plnit nasmlouvané objednávky, a tak se zboží připravené na export posílá o několik týdnů později,“ dodal Alexandr Michaljanič.

Zatímco námořní přeprava (hub-to-hub) mezi východní Asií a střední Evropou trvá 30 až 35 dní, letecká 1 až 5 dní. Střední alternativou je pak železnice, po níž se zboží dopraví za 14 až 18 dní. Ta přitom běžně stojí dvoj- až trojnásobek námoří dopravy, v případě letecké to za běžných okolností může být čtyř- až šestinásobek.

Související