Česko razantně odmítá návrh na změnu evropské směrnice, kterou prosazují západní země v čele s Belgií, Francií nebo Německem a která by nařizovala řidičům kamionů trávit povinné hodiny odpočinku mimo kabinu jejich vozu. Místo toho by měli spát především v hotelích nebo penzionech. Při policejní kontrole by to pak měli doložit účtenkou z ubytovacího zařízení.
"Určitě se ostře stavíme proti takové změně, která zásadně omezuje volný pohyb zboží i pracovních sil v rámci Evropské unie," řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Velké země prezentují opatření jako součást boje proti takzvanému sociálnímu dumpingu. Jako první s tím přišli Belgičané už v loňském roce. Podle českých dopravců jde fakticky o snahu omezit nebo rovnou vytlačit z trhu levnější konkurenční firmy ze střední a východní Evropy, které jezdí za nižší náklady mimo jiné i díky úspoře za ubytování.
"Sociální dumping je jen takové oblíbené zaklínadlo pro ochranu domácího trhu," říká Martin Felix ze sdružení automobilových dopravců.
Felix také připomněl, že světoví výrobci kamionů myslí zejména na pohodlí řidičů nejen při jízdě, ale i při relaxování během povinných přestávek v jízdě. "Vybavení dnešních nákladních vozidel je velmi komfortní právě proto, aby se v nich dalo velmi dobře odpočívat," podotkl Felix.
Vztah řidiče a firmy
Podle ministra Ťoka je na řidiči a jeho zaměstnavateli, jak vyřeší běžnou týdenní dobu odpočinku, která nemá být nižší než 45 hodin.
"Je věcí vztahu speditérské firmy a řidiče, kde tráví povinný odpočinek a co mu firma zaplatí," tvrdí Ťok.
Podobný názor mají i další státy a český ministr chce na lednové schůzce probrat společný postup především se zeměmi visegrádské čtyřky - tedy se Slováky, Poláky a Maďary.
České přepravní firmy jsou oproti západoevropským levnější i díky tomu, že své řidiče nepřeplácejí. I proto u nás profese řidiče patří k těm nejméně atraktivním.