Důvodem pro přesun je to, že v největších tuzemských městech ubývá pozemků, na kterých půjde v dohledné době stavět. Uvedla to poradenská společnost 108 Agency, jež své zjištění opírá o průzkum mezi největšími průmyslovými developery. Jmenovitě mezi společnostmi CTP, Goodman, P3, Prologis a Segro.
"Severní a západní Čechy disponují zavedenou infrastrukturou a nabízejí výborné dopravní napojení na německé dálniční sítě, také proto jsou oblíbené například u distribučních firem zapojených do německého obchodu," říká Jakub Holec, jednatel společnosti 108 Agency. "Další výhodou těchto oblastí je dostatek poměrně levné a kvalifikované pracovní síly. Do popředí zájmu se dostávají rovněž dříve zatracované lokality severně a severovýchodně od Prahy," doplnil Holec.
Výhodou pohraničních oblastí je vedle dobrého napojení na hlavní silniční tahy a dostatku pracovní síly také dostupnost pro zaměstnance a zájem příslušných obcí a krajů o vznik průmyslových areálů. "Státní správa je tam vlídná, snaží se do lokalit přitáhnout průmysl," říká Holec.
V blízkosti německých hranic, konkrétně v Boru, již stojí distribuční centrum módního řetězce Primark. To u nás skladuje zboží pro celý evropský trh. Sklad v Plzeňském kraji, jenž zásobuje německý trh, si pronajímá také společnost Trost.
A další průmyslové nemovitosti budou podle Holce následovat v severozápadních Čechách od Chebu až po Karlovy Vary. "Nebudou to jen distribuční centra, vidíme i přesun výroby z Německa do Česka," říká Holec.
Ceny základního nájemného by kvůli velké poptávce a nedostatku volných prostor mohly letos mírně růst v Praze a v Plzni. V ostatních částech republiky se základní nájemné moderních průmyslových nemovitostí drží dlouhodobě kolem čtyř eur za metr čtvereční a měsíc a to by se letos nemělo změnit.
Ochlazení výroby automobilek
Tahounem poptávky po pronájmech skladů bude v letošním roce odvětví elektronického obchodu. Skeptičtější jsou developeři v případě výstavby výrobních areálů pro dodavatele automobilek, jež tvoří tradičně významnou část výstavby průmyslových nemovitostí v Česku. Důvodem je slábnoucí ekonomika v Číně a krize Volkswagenu.
"V poslední době zaznamenáváme u společností z automobilového průmyslu mírný pokles poptávky ze strany německých výrobců," komentuje situaci Holec. "Nicméně neočekáváme zde žádný zásadní propad, spíše určitou míru stagnace a stabilizace odvětví," dodává.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Martina Marečková
Logistika č. 2/2025





