Vývoz z Česka rychle roste a americké dopravní firmě UPS přestala v Praze stačit kapacita. Malé vrtulové letadlo ATR 72 už nezvládalo přepravu požadovaného množství zásilek. Firma proto na lince mezi Prahou a jejím evropským centrálním skladem v německém Kolíně nad Rýnem nasadila proudový stroj Boeing 757. Ten má čtyřikrát vyšší nosnost.
"Malé letadlo nás limitovalo, chceme být schopni držet krok s růstem zájmu našich zákazníků," říká Daniel Carrera, šéf UPS pro východní Evropu. Objem dopravy UPS v Česku v prvních třech kvartálech loňského roku rostl o více než desetinu. Firma čeká, že poroste dál s tím, jak oživuje česká ekonomika i export.
UPS, globální jednička v oboru, by se v Evropě ráda dotáhla na svého hlavního rivala DHL Express. Právě tento konkurent českému trhu expresních zásilek kraluje. Zatímco DHL Express, vlastněná Deutsche Post, v roce 2014 v Česku utržila 5,8 miliardy korun, UPS jen 4,5 miliardy.
"Očekáváme, že navýšení kapacit na letech UPS přispěje k nárůstu nákladní dopravy na našem letišti zhruba o osm procent," předpokládá Václav Řehoř, šéf Českého Aeroholdingu, který letiště v Ruzyni provozuje.
Nový letoun má kromě vyšší kapacity také lepší letový řád, v Praze přistává dříve a naopak odlétá později. Je tak více času na rozvoz vyložených zásilek a naopak na naložení těch, které stovka aut UPS posbírá u českých zákazníků.
Pro UPS v Česku pracuje přes 400 lidí a provozuje zmíněných zhruba sto rozvážkových automobilů. V rámci celosvětové sítě je to jen nepatrný zlomek.
Celkově firma provozuje 100 tisíc vozidel a 237 vlastních letadel a dalších 300 si pronajímá. Celkem zaměstnává 435 tisíc lidí, ti denně doručí 18 milionů zásilek ve 220 zemích světa. V roce 2014 skupina utržila 58,2 miliardy dolarů (1,5 bilionu korun).