Protest taxikářů zkomplikoval dopravu na pražské magistrále. Asi 200 aut taxi zastavilo u hlavního nádraží, průjezdný je jeden pruh v každém směru. Dlouhé kolony se tvoří z obou stran, někteří projíždějící řidiči na protestující troubí. Protest nepodporují všichni řidiči taxi, v Praze je jich evidovaných přes pět tisíc. Protestní akci svolala Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT), která loni o změnách pravidel pro provoz taxislužeb jednala s magistrátem.

Podle mluvčího pražské policie Tomáše Hulana jsou na místě dopravní policisté, kteří se snaží v maximální možné míře zachovat plynulost silniční dopravy. Policie nicméně žádá řidiče, aby v obou směrech zvolili jiné trasy k průjezdu metropolí, pokud je to možné. Směrem od Holešovic lze například jet po nábřeží Kapitána Jaroše nebo Edvarda Beneše, případně lze sjet u Bulhara a podjet kritické místo Opletalovou ulicí.

Jednání taxikářů a magistrátu v listopadu ztroskotala. Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) to bylo proto, že taxikáři nedodali potřebné podklady. Oni si stěžují naopak na odmítavý postoj úřadu, podklady prý dodali dostatečné.

"Chceme být na magistrále před tím, než půjdou magistrátní úředníci a radní do práce," řekl novinářům ráno na Strahově předseda AKT Daniel Tarljovski. Podle něj by bylo dobré, kdyby za nimi tam někdo z vedení Prahy přišel.

Primátorka ale jejich přístup označila za vydírání. "Se stávkou nesouhlasím. Taxikáři k ní nemají oprávněný důvod. Jen si stěžují, vydírají a berou si Pražany jako rukojmí. Chtějí zablokovat ranní dopravu, což bude znamenat jen to, že se lidé nedostanou včas do práce a do škol," uvedla Krnáčová.

Společnost Uber zřejmě v reakci na protesty taxikářů na pondělí ohlásila padesátiprocentní slevy na své služby. "Dnes se ale může stát, že uvíznete v dopravní zácpě. Proto nabízíme mimořádnou 50% slevu na cestování v čase od 6.00 do 15.00 hod," napsala společnost na svých stránkách.

Taxikáři demonstrovali už loni v létě, vozidla tehdy omezila provoz v centru. Hrozbu demonstrace 1. září odvrátil slib primátorky, že do konce roku zvýší maximální cenu za kilometr jízdy v taxislužbě. To se ale nestalo.

Podle úřadu nesou vinu sami taxikáři, kteří nedodali potřebné podklady. Magistrát požadoval, aby stanovili standardy, tedy například třídu a staří vozidla, a vyčíslili reálné náklady.

Úřad také vylučuje to, že by mohl zakročit proti nelegálním taxislužbám. Zakázat je může jen ministerstvo dopravy a úředníci nesmí neoznačená vozidla kontrolovat.

Praha má dlouhodobé problémy především s nepoctivými taxikáři. Podle informací magistrátu je v metropoli dva tisíce aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4 600 evidovaných vozidel a téměř 5 500 řidičů.

Část řidičů jezdí pro konkrétní taxislužbu, většina získává zákazníky přes dispečink. Největší z nich, Taxi Praha, s protestem nesouhlasí. Podle jejího jednatele Patrika Altmana tlumočí asociace názor jen menšiny řidičů.

Související