Víkendové rodinné nákupy jsou pro většinu Čechů stále vykoupeny dlouhými frontami u pokladen. Na internetu potraviny z velkých řetězců stále nabízí pouze Tesco, které svůj e-shop zprovoznilo již před čtyřmi roky. Konkurenci mu dělají jen specializované e-shopy jako Rohlík.cz nebo Koloniál.cz.

Pro českého spotřebitele vypadá zajímavě zpráva z Německa, že Kaufland chystá pro německý trh e-shop s potravinami od začátku roku 2017. Do dvou až tří let má následovat Polsko. Pro Česko zatím konkrétní termín není. "Časový horizont, kdy a v jakém rozsahu budeme nabízet zákazníkům zboží na webu, zatím není stanovený," potvrdil Michael Šperl, tiskový mluvčí českého Kauflandu.

Velké řetězce mluví už od roku 2012, kdy e-shop spustilo Tesco, stejně. Služba jim přijde zajímavá, ale kdy ji v Česku zavedou, si zatím nestanovily. V minulosti se mluvilo o Aholdu, jenž provozuje prodejny Albert a má zkušenost s e-shopem v zahraničí. "Budoucí plány nebudeme v tuto chvíli komentovat," reaguje mluvčí firmy Jiří Mareček.

"Do budoucna se možností spuštění internetového obchodu zabýváme. Nyní jsme ve fázi zkoumání organizačních, logistických i personálních možností, které by byly pro naši společnost optimální," přidává se Zuzana Holá, mluvčí Lidlu.

Proč velké řetězce váhají? "Hlavním problémem bude logistika. Doručování potravin je oproti jinému spotřebnímu zboží specifické, navíc specializované e-shopy nabízejí rychlé dodání," říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. Řetězce podle něj vyčkávají na další vývoj na trhu.

Jeho názor potvrzuje řetězec Globus. "Internetový prodej potravin vyžaduje výkonný logistický řetězec. Prodávat čerstvé potraviny přes internet se ziskem je podstatně složitější než elektroniku nebo jiné spotřební zboží, které stačí pouze vyskladnit," říká mluvčí Pavla Hoblíková. Globus spuštění on-line obchodu v blízké době neplánuje.

Tesco, které s e-shopem začínalo v Praze, dnes dokáže obsloužit přes čtyři miliony obyvatel v celkem sedmi krajích. Rohlík.cz zatím funguje jen v Praze a v Brně, ale do konce roku chce rozvážet ve všech městech nad 30 tisíc obyvatel. Koloniál.cz pokrývá Prahu, část středních Čech a Plzeňsko a také chystá rozšíření do dalších regionů.

Loni Češi podle šéfa Koloniálu Petra Vyhnálka utratili v e-shopech s potravinami zhruba dvě miliardy korun, letos by se obrat mohl zvýšit na dvojnásobek. Rohlík.cz loni utržil 300 milionů korun a letos plánuje čtyřikrát tolik. Tesco výsledky e-shopu neuvádí. "Zájem o službu roste v řádu desítek procent ročně," říká jen obecně Peter Koubek, manažer pro e-commerce. Koloniál je na trhu zatím teprve devět měsíců a výsledky za druhou půlku loňského roku ještě nezveřejnil.

Související