Pohodlné nakupování potravin bez hledání v regálech, front a ubíjejícího parkování objevuje stále více Čechů. Objednají si v klidu přes e-shop a nákup jim kurýr přiveze až před dveře. Loni takhle lidé v Česku nakoupili potraviny za dvě miliardy korun − a letos to má být dvakrát tolik.

Ukazuje to, jak zajímavým byznysem se nakupování potravin přes internet stává. "Máme největší množství e-shopů na jednoho obyvatele v celé Evropě, a tak se dá čekat, že i v oblasti potravin bude nabídky přibývat," odhaduje výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

To, že se Češi s nakupováním jídla přes internet teprve seznamují, naznačuje srovnání s Evropou. Tam si náplň pro svou lednici přes internet pravidelně objednává už deset lidí ze sta. V Česku jen dva.

E‑SHOPY S POTRAVINAMI

Zatímco v zemích západní Evropy se e-shopy s potravinami začaly otevírat už na přelomu tisíciletí, na český trh s nimi jako první vstoupil řetězec Tesco teprve před čtyřmi lety. "Zájem roste v řádu desítek procent ročně," říká manažer e-commerce Teska Peter Koubek.

Potravinový e-shop Teska je v Česku zatím jasnou jedničkou. Lidé přes něj nakoupili jídlo zhruba za miliardu korun. Pro řetězec jsou to přibližně dvě procenta jeho celkových českých tržeb.

Přestože si zatím jídlo přes web kupují jen dvě procenta Čechů, podle Koubka z Teska už nyní utrácejí zajímavé peníze. "Útrata na internetu bývá několikanásobně vyšší než průměr v kamenném obchodě. Mimo jiné proto, že lidé přes internet nejčastěji dělají větší, zásobovací nákupy," říká Koubek. To potvrzuje i šéf e-shopu Koloniál.cz Petr Vyhnálek: "Jde o lukrativní zákazníky, a ne lovce akcí."

 

Tesco bylo na českém trhu dlouho jediným větším e-shopem, který potraviny nabízel. Významnější konkurence mu vyrostla až v průběhu posledních dvou let. Jde o Rohlík.cz a zmíněný Koloniál.cz, které fungují především v Praze a v několika dalších městech.

Rohlík chce letos jít do všech měst nad 30 tisíc obyvatel. "Loni jsme přesáhli obrat 300 milionů korun, letos by to mělo být přes 1,2 miliardy," plánuje majitel firmy Tomáš Čupr, který Rohlík rozjel na podzim 2014. V minulosti stál také za slevovým portálem Slevomat.cz či rozvozem hotových jídel Dámejídlo.cz. Koloniál funguje teprve necelý rok a je za ním investiční skupina Rockaway Jakuba Havrlanta, které patří mimo jiné druhý největší e-shop Mall.cz.

 

Pro nové české e-shopy je výhodou, že kromě Teska ostatní velké řetězce o internetový prodej potravin zatím nemají zájem. Na rozdíl od zahraničí, kde sítě velkých supermarketů prodávají zároveň i on-line. "Ještě před pěti lety bylo dost obchodníků, kteří si mysleli, že internet se potravin nedotkne. Možná si to spíš přáli. Dnes je to realita a oni řeší, co s tím," poznamenává Vyhnálek z Koloniálu, který kdysi řídil i řetězec Globus.

Na rozjezd potravinového e-shopu jsou podle něj potřeba stovky milionů korun. Ty dosud řetězce pravidelně investují především do svých supermarketů. I to může být jedním z důvodů, proč se v Česku kromě Teska zatím do tohoto byznysu nikdo jiný nepustil. Kaufland sice oznámil, že v domovském Německu spustí e-shop příští rok. O Česku ale firma nemluví.

Související