Na letišti Václava Havla se znovu objevily více jak tři pravidelné cargo linky. Po společnostech China Airlines Cargo (létající do Tchaj-peje a Dubaje dvakrát týdně), Ukraine International Cargo (létající do Kyjeva a Lutychu pětkrát týdně, kterou pro své zásilky využívá i TNT) a FedEx (létající do Paříže čtyřikrát týdně) došlo k obnovení vlastní přepravy největší expresní služby na světě – UPS.
Jde o vůbec první cargo společnost ze Spojených států amerických, která na Ruzyni působí. Pravidelná linka UPS každý všední den propojuje evropský uzel firmy v Kolíně nad Rýnem s Prahou a Budapeští. Spoj obsluhuje Boeing 757 v barvách UPS Airlines a má kapacitu až 40 tun nákladu.
Předtím si společnost pronajímala turbovrtulová letadla s mnohem menší kapacitou. Do budoucna by mohla létat i dvakrát denně.
Dnes se má k těmto dopravcům připojit katarský národní dopravce Qatar Airways Cargo. Do Prahy přes Budapešť bude létat z Dauhá dvakrát týdně letounem Airbus A330-200F s kapacitou až 120 tun nákladu.
Zatímco před ekonomickou recesí v roce 2008 z ruzyňského letiště pravidelně létali všichni velcí expresní dopravci (DHL, UPS, TNT a FedEx), během ní došlo ke značnému útlumu. Obrat nastal až v posledních měsících.
Jde o reakci na ekonomické oživení a výstavbu logistických center nadnárodních společností. Celkový objem leteckého carga na Ruzyni byl za loňský rok těsně nad hranicí 50 tisíc tun, což je skoro stejně jako předchozí rok. Objem přepravovaného zboží tak zatím nedosahuje hodnot jako v předkrizových letech, což se však začalo měnit.
Už koncem loňského roku díky UPS objemy rostly dvouciferným tempem a v letošním roce se díky zavedené pravidelné lince očekává osmiprocentní nárůst. I tak má ale letecká doprava na celkové nákladní dopravě v zemi minimální podíl.
„V tuto chvíli jako jediná kurýrní společnost z výše uvedených nemá pravidelnou linku v Praze společnost DHL, která posílá expresní zásilky pozemním spojem do svého evropského hubu v Lipsku, odkud jsou dále odbavovány do celého světa,“ uvedl Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex.
Boom v nákladní letecké přepravě nastal v 60. letech, kdy se objevila první velkoprostorová letadla typu Boeing 747, Douglas DC10, Airbus A300 uzpůsobena uvnitř pro přepravu zboží na paletách.