Provoz linky v Antverpách slavnostně zahájila belgická ministryně dopravy Jacqueline Galant a náměstek českého ministra dopravy Kamil Rudolecký.

„Přístav v Antverpách dosud není českými vývozci tolik využíván, je dobře, že nyní dostali novou alternativu pro námořní spojení, která je rychlá a dobře organizovaná. Přístav nyní navíc roste a rozšiřuje své služby,“ řekl Kamil Rudolecký.

Vlaky budou z obou destinací vyjíždět až třikrát týdně, jejich cesta bude trvat 26 hodin, uvedlo ministerstvo dopravy v tiskové zprávě.

Železniční spojení, na jehož provozu se podílí belgická společnost B Logistics s českým partnerem ČD Cargo, poskytne českým vývozcům novou možnost napojení na námořní dopravu v antverpském přístavu. Ten je výhodnou destinací hlavně pro zámořské přepravy. Pro mnoho rejdařství jsou totiž Antverpy prvním i poslední přístavem v Evropě.

Napojení na koridor

Česko se otevřením přímé linky Antverpy - Ústí nad Labem napojilo na baltsko-severomořský železniční koridor, díky kterému se urychlí i doprava do Rotterdamu či obchodních metropolí v severní Francii.

Spojení mezi ČR a přístavem v Antverpách poskytne možnosti dopravy všech konvenčních nákladů. Do konce roku chce ČD Cargo na této lince přepravit asi 120 tisíc tun nákladu, což odpovídá 6000 kamiónů.

Jde o součást sítě tzv. systémových vlaků, prostřednictvím kterých belgický železniční dopravce SNCB Logistics nabízí mezinárodní přepravu formou jednotlivých zásilek i skupin vozů. Klienti mají možnost nakládky a vykládky ve 215 místech v Belgii a na téměř 1000 místech v České republice.

Rozsáhlý přístavní komplex v ústí řeky Šeldy, rozlohou největší na světě a stále rostoucí, má spojení s 1400 dalšími přístavy. Prochází jím nejen kontejnery, které tvoří skoro polovinu objemu, ale také automobily, tekuté látky, které tvoří další významnou složku práce přístavu, nebo sypké materiály.

Náměstek českého ministra dopravy přímo v Antverpách připomněl, že ČR nyní využívá především polabský Hamburk. „Nicméně kapacity, které tam jsou - i železniční spojení - opravdu naplněné, skoro ze sta procent," uvedl Kamil Rudolecký. Proto je podle něj pro Česko z dopravního hlediska další přístup k moři významný.

Projekt se připravoval od začátku loňského roku, od února už některé vlaky jezdily do Antverp v jakémsi zkušebním režimu. V této fázi se převážely především ocelářské výrobky.

Související