Navzdory značnému snížení stojanových cen nafty na přelomu roku 2014/2015 dopravci stále aktivně hledají provozní úspory. Podle údajů shromážděných společností DKV Euro Service dochází k postupnému přechodu zákazníků od prémiových značek k ekonomicky výhodným čerpacím stanicím nebo lokálním řetězcům. Přispívá k tomu i to, že průběžné kontroly České obchodní inspekce svědčí o rostoucí kvalitě pohonných hmot u levnějších čerpacích stanic.
„Opakovaná tankování u ekonomicky výhodných čerpacích stanic za nejnižší cenu při zachování kvality paliva preferuje více než 90 procent zákazníků DKV. Mezi lety 2012 a 2015 se tak zvýšil objem tankování našich zákazníků u levnějších čerpacích stanic v Česku o 10 procentních bodů,“ uvedl Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české a slovenské pobočky společnosti DKV Euro Service.
Tento trend se přitom netýká pouze České republiky, ale platí i pro další země. Například v Rakousku došlo v posledních třech letech k přesunu objemu natankovaných pohonných hmot od prémiových k ekonomicky výhodným čerpacím stanicím o pět procentních bodů, v Polsku byl přesun 8 p. b., na Slovensku 15 p. b. a ve Francii dokonce 20 p. b.
Tlak na cenu pokračuje
Přestože v letošním roce došlo k výraznému poklesu cenové hladiny u dvou největších sítí čerpacích stanic, což mělo vliv i na okolní místní konkurenci, tlak na cenu ze strany dopravců nepolevuje. „Zájem o levnější čerpací stanice poroste i v letošním roce,“ odhaduje Ondřej Pavlík.
DKV chce proto reagovat na tento trend rozšiřováním nabídky tankovacích míst právě o levnější čerpací stanice s kvalitními pohonnými hmotami, včetně těch u velkých obchodních řetězců. A také chce investovat do budování komplexního nástroje pro vyhledávání cen paliva v reálném čase. Takový nástroj v současnosti existuje například v Německu, a to veřejně.
Čeští dopravci také podle Pavlíka nyní – na rozdíl od nedávné minulosti – stále více tankují v tuzemsku. „Dočasné oscilace se sice objevují, zejména kvůli kurzu nebo jiné výchozí částce při tvorbě ceny v zahraničí, případně vlivem vratky části spotřební daně, ale tento trend je zcela zřejmý.“
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





