Projekt, na němž se pod vedením CZ LOKO podílelo více než 10 firem českého a slovenského železničního průmyslu, začal před třemi lety a nyní dospěl do finální fáze. Na jeho počátku byl v dubnu 2013 import vysloužilé elektrické lokomotivy Class12 od belgického státního dopravce SNCB a její komplexní modernizace. Na ní naváže dalších 11 vozidel téže řady, které již CZ Loko také do České republiky přepravilo.
„Českým i evropským železničním dopravcům nyní můžeme nabídnout vozidlo, které svými parametry patří k evropské špičce, a přitom je ve velmi zajímavé cenové hladině. Věřím, že to bude další impuls, posilující přepravu zboží po kolejích,“ uvedl Josef Gulyás a ocenil schopnost spolupráce a úroveň technických řešení dodavatelů.
Zelenější lokomotiva s rekuperací energie
Při modernizaci lokomotivy kladl vývojářský tým důraz na zlepšení původních parametrů, vyšší spolehlivost, snížení provozních nákladů a nákladů na údržbu. Na vozidle zůstaly původní kompletní podvozky s trakčními motory a skříň lokomotivy. Ostatní části byly navrženy a zkonstruovány znovu podle současných evropských norem. Výkon lokomotivy je na obou napěťových soustavách shodný a to 2913 kW. Maximální rychlost byla snížena ze 160 na 120 kilometrů v hodině, neboť je lokomotiva určena pouze pro nákladní vozbu. I přes všechny úpravy má lokomotiva stejnou hmotnost 85 tun.
Modernizovaná lokomotiva je nově vybavena trakčním transformátorem a trakční výzbrojí firmy EVPÚ, brzdovým odporníkem GINO ESE, využitelným pro rekuperaci energie, vakuovým střídavým vypínačem Alfa Union, stejnosměrným DC vypínačem Sécheron nebo protiskluzovým a protismykovým zařízením pro ochranu dvojkolí. Veškeré pomocné pohony jsou nyní poháněny asynchronními motory.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Vojtěch Kolář
Logistika č. 2/2025





