Amazon patří mezi nejstarší a největší internetové obchody světa a provozuje po celém světě širokou síť distribučních center. V poslední době ale vstupuje čím dál výrazněji i do světa nákladní dopravy. Zatím spíše na domácím americkém trhu, pomalu však svůj zájem přesouvá i do Evropy.
Internetový obchod už delší dobu využívá pro rychlé doručení svým prémiovým zákazníkům menší lokální kurýrní služby či nezávislé řidiče a pomocí vlastních vozů v některých amerických městech doručuje objednávky čerstvých a suchých potravin. Mediálně nejznámější je pak plán využívat v blízké budoucnosti pro doručování menších zásilek drony, které Amazon už pár let vyvíjí a testuje. Na konci loňského roku e-shop oznámil, že nakoupil tisíce návěsů, jež budou ale pořád převážet tahače partnerských dopravců.
Dalším krokem byl vstup do oblasti letecké dopravy. Amazon podle serveru Motherboard.com zahájil loni v září ve spolupráci s leteckou společností Air Transport Services Group (ATSG) projekt s názvem Aerosmith. Ten bude probíhat na letišti ve Wilmingtonu v americkém Ohiu, které kdysi využívala společnost DHL, než omezila své aktivity na americké půdě. Letiště disponuje osmi průmyslovými halami, kancelářskou budovou a hlavně dvěma velkými ranvejemi.
Amazon i ATSG později oficiálně potvrdily, že si e-shop od letecké společnosti pronajal 20 nákladních Boeingů 767 a navíc v ní koupil vlastnický podíl. Dalších 20 letadel si pak pronajal od společnosti Atlas Air Worldwide Holdings.
DRAČÍ LOĎ
Podle informací agentury Bloomberg vedení e-shopu plánovalo už v roce 2013 agresivní globální expanzi svého logistického křídla, které zajišťuje pro firmy prodávající zboží přes stránky Amazonu skladování, balení a přepravu přes najaté dopravce. Hlavním cílem projektu označeného jako Dragon Boat je vytvoření vlastní sítě, která by kontrolovala celou přepravu a distribuci zboží od výrobců až ke konečným zákazníkům.
Firmy jako Fedex, UPS, americká pošta USPS nebo DHL, jež Amazon v současnosti využívá pro přepravu svého zboží, by se tak mohly postupně stát jeho rivaly na poli expresní i běžné nákladní přepravy. Cílem amerického e-shopu je vyhnout se problémům s přepravní kapacitou během vrcholu nákupní sezony, ke kterým v posledních letech docházelo, ušetřit náklady na přepravu, ale také více konkurovat svému čínskému protivníkovi, největšímu on-line prodejnímu portálu světa Alibaba.

Podle The Seattle Times sice finanční ředitel Amazonu Brian Olsavsky uvedl, že úmyslem e-shopu je jen zrychlit přepravu a zlepšit služby zákazníkům, přičemž nechce tímto krokem nahradit své přepravní partnery, ale pouze je doplnit. List však zároveň citoval nejmenovaný zdroj obeznámený s úvahami vedení Amazonu ohledně letecké přepravy, který řekl, že e-shop by mohl vytvořit vlastní vnitroamerickou síť nejen pro vzdušný transport vlastních zásilek, ale tyto služby by mohl nabízet i dalším zájemcům. Například rivalovi amerických expresních firem, německé DHL, která je velkým zákazníkem leteckých společností ATSG a Atlas Air.
Plán Amazonu osamostatnit se na poli nákladní přepravy se odehrává i na moři. Podle informace na blogu Flexort.com čínská pobočka e-shopu začátkem roku získala licenci na provozování námořní přepravy mezi východní Asií a USA. Amazon sice nebude provozovat vlastní lodě, ale díky poskytování námořních služeb zjednoduší svým zákazníkům přepravu jejich zboží do své logistické sítě.
Dalším krokem v přepravní strategii Amazonu mělo být kompletní převzetí francouzské balíkové služby Colis Privé, v níž vlastní už dva roky čtvrtinový podíl. To by ohrozilo zejména francouzskou poštu La Poste, k jejímž největším zákazníkům patří právě americký internetový obchod. Ten ale nedávno oznámil, že plán na převzetí zbývajících 75 procent Colis Privé zrušil. Reagoval tak zřejmě na informace z francouzského antimonopolního úřadu, který by schválení transakce podmiňoval určitými ústupky. Nicméně Amazon zároveň oznámil, že bude i nadále využívat služby francouzské balíkové služby a podílu v ní se nevzdá.
EVROPSKÉ SPEKULACE
Kolem snah Amazonu kontrolovat vlastní dopravní toky se objevuje i řada spekulací. Například agentura Bloomberg analyzuje možnost, že by si e-shop místo řady drobných kroků směřujících k vytvoření vlastní přepravní sítě rovnou koupil globální společnost Fedex.
Německý list Süddeutsche Zeitung zase v dubnu přišel se zprávou, že Amazon vyjednává o koupení německého letiště Frankfurt Hahn Airport. Podle dalších médií ale zřejmě šlo o čínské kupce. Výzkumná organizace Transport Intelligence však uvádí, že by nebylo překvapením, kdyby se Amazon v blízké budoucnosti k podobnému kroku skutečně odhodlal. E-shop si pořídil letadla a s partnerem provozuje letiště na svém hlavním - americkém - trhu. Druhý největší trh - Evropa - by tedy mohl být dalším v pořadí. Zvlášť když britský Evening Standard koncem loňského roku informoval, že Amazon si pronajal letadla, která zkouší na trase mezi Velkou Británií, Polskem a Německem, a později by je chtěl využívat i na letech do Španělska a Itálie.
Amazon stále více kontroluje, jak se balíčky dostávají k zákazníkům, ale nezkouší zničit UPS, uvedl v rozhovoru na Code Conference šéf e-shopu Jeff Bezos. A podobně jako finanční ředitel společnosti dodal, že cílem je prostě jen doplnit služby expresních přepravců, které nyní využívá.
Jestli to tak je, nebo ne, se ukáže v nejbližších letech. Bezos nicméně poodkryl i další motivaci, která firmu vede k pronájmu nákladních letadel a nákupu návěsů - Amazon by tím mohl tlačit své velké přepravní partnery, aby pro něj doručovali za výhodnějších podmínek.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





