Podobně jako v tuzemsku se zájem o logistické veletrhy lehce snižuje i v Německu. Stojí za tím rozšiřující se nabídka produktů na internetu, ale také změna v myšlení firem po nedávné ekonomické recesi. Počet vystavovatelů na jedné z největších světových akcí zaměřených na skladovou logistiku - CeMatu - se letos dostal pod tisícovku, zatímco ještě v roce 2008 jich bylo 1100. Stejně jako před dvěma lety se veletrhu nezúčastnili dva velcí hráči - Hyster a Linde Material Handling, který uspořádal vlastní přehlídku. Možná i tato skutečnost přispěla k tomu, že se příští ročník CeMatu bude konat (23.-27. 4. 2018) spolu s dalším obřím veletrhem - Hannover Messe -, který se zaměřuje na průmyslové technologie.

Nicméně je třeba dodat, že dříve se CeMat konal po třech letech, zatímco letos to bylo po dvou. A navíc vznikla i řada "odnoží", například v Číně, Austrálii, Indii nebo v Jižní Americe. A přesto si hannoverský veletrh uchoval své exkluzivní postavení; firmy na něm stále pořádají světové premiéry a odkrývají své vize budoucnosti intralogistiky.

Mottem letošního ročníku byly "chytré dodavatelské řetězce" (Smart Supply Chain Solutions). Firmy představily řadu zajímavých novinek z oblasti IT, automatizace a robotizace. "Témata softwaru a Průmyslu 4.0 byla v centru pozornosti prakticky všech vystavovatelů," uvedl Andreas Gruchow, člen vedení pořádající organizace Deutsche Messe.

Na druhou stranu, pokud nepočítáme zatím neuskutečněné vize, nešlo tu o žádné absolutně převratné inovace a mnohdy bylo patrné, že se firmy předhánějí i na marketingové úrovni. Některé stánky byly pojaté skutečně velkolepě, podobně jako mnohé slogany a koncepty.

Tři ze čtyř největších společností na trhu skladového vybavení tradičně obsadily samostatné pavilony mimo velké haly v rámci hannoverského výstaviště. CeMatu se podobně jako v minulém ročníku zúčastnila řada čínských vystavovatelů, kteří byli v některých halách k nepřehlédnutí. Přestože se v zákulisí veletrhu ozývaly vtipy na jejich účet, a to především v souvislosti s kopírováním evropských a amerických značek, nástup čínských výrobců ilustruje fakt, že poprvé jeden z nich - BYD - zvítězil v jedné z kategorií soutěže o nejlepší produkty manipulační techniky (viz níže).

 

Soutěž IFOY 2016

Na zahajovacím ceremoniálu veletrhu CeMat 2016 došlo k vyhlášení vítězů soutěže IFOY o nejlepší manipulační techniku:

- Vysokozdvižné vozíky s protizávažím do 3,5 tuny - ECB18C (BYD Europe)
- Skladové nízkozdvižné vozíky - RT 4020 (Crown)
- Skladové vysokozdvižné vozíky - EKX 516 (Jungheinrich)
- Speciální vozíky - EJQ 325 (Jungheinrich)
- Intralogistická řešení - Weasel (SSI Schäfer, projekt ve skladu firmy NextLevel Logistik)

 

Expozice byly rozděleny podle pěti oblastí: manipulace, služby, skladování, logistické IT a obaly. Na venkovní ploše se představili zejména prodejci použité techniky, mezi nimiž byla i společnost VZV Group. K dalším účastníkům z Česka patřily společnosti Proman, Belet, Axima, Jihostroj nebo Řetězárna.

AUTOMATICKÉ VOZÍKY

Podstatná část finančních nákladů při tradiční manipulaci s materiálem připadá na řidiče. S dalším nárůstem jejich platů tak firmy stále více poptávají automatizované systémy, jejichž ceny naopak klesají. Na veletrhu byl i proto k vidění nespočet variant všech možných zařízení, která už nevyžadují přímou kontrolu člověka.

Například Toyota ukázala ve svém pavilonu spolupráci několika retraků, přičemž na monitoru byl vidět i reálný provoz ve skladu nizozemské "sýrařské" firmy A-ware, kde jezdí 14 spolupracujících automatických strojů. Návratnost tohoto speciálního projektu, kde se vozíky starají i o obracení sýrů během zrání, je údajně jeden rok. Vozíky se navigují pomocí laseru. Na střeše mají skenery, které se rychle točí a snímají záchytné body, podle nichž se pak orientují.

Hlavním bodem výstavy firmy Still byla zase ukázka provozu autonomního vychystávacího vozíku iGo Neo CX 20. "Oproti automatickým vozíkům je rozdíl v tom, že dokáže pracovat zcela samostatně. Přivezete ho do haly, on si naskenuje tvar těla obsluhy a následuje ji. Jde o to, že obsluha nemusí během vychystávání popojíždět, nastupovat a vystupovat, což práci značně zdržuje," uvedl Otakar Skala, regionální vedoucí prodeje Still ČR.

Vychystávací vozík, který se sám naviguje podle údajů ze systému řízeného skladu, prezentovala na svém stánku i společnost Jungheinrich. Představené automatické řešení EasyPilot nasazené na vychystávacím vozíku ECE ovládá pracovník poklepáním na ovládač, který má uložený v kapse. Jednoduchými pokyny jej může zastavit nebo poslat k další lokaci, ze které má podle systému pracovník vychystat zboží. "Nadstavbově zkoušíme pilotní projekt, kdy potvrzování zpět do WMS funguje prostřednictvím načtení čárového kódu pomocí datových brýlí," uvedl Jiří Rennét, odborný poradce ve společnosti Jungheinrich, který má na starosti klíčové zákazníky z automobilového průmyslu.

Jungheinrich představil na svém stánku také různé bezpečnostní inovace, především systém detekce chodců a překážek, kdy kamera na manipulační technice rozpoznává chodce a v závislosti na nastavení bezpečnostní zóny vysílá řidiči vizuální nebo zvukový signál.

Další inovací je systém Floor Pro, který u systémového vozíku s třístranným zakládáním EKX 516 tlumí vibrace způsobené nerovnostmi v podlaze. Díky tomu může být vozík použit i ve skladech, kde by jinak tento typ techniky nemohl být nasazen, a zároveň může jezdit až o 30 procent rychleji. Díky těmto inovacím, zdvihu až 17,5 metru a využití synchronního reluktančního motoru tento stroj vyhrál cenu IFOY v kategorii vysokozdvižných vozíků.

AUTOMATICKÉ SKLADOVÁNÍ

Ve skladovacím vybavení se automatizace prosazuje déle než u vozíků, a je tak v této oblasti i o něco napřed. Německá společnost SSI Schäfer na veletrhu představila nový automatický sklad pro přepravky - Cuby. Zařízení v portfoliu společnosti doplňuje zakladač, který firma nabízí už řadu let. Ten se ale vyplatí až při vyšších objemech zboží a více přesunech. "Výhoda tohoto systému je v tom, že jej můžete nasadit pro relativně nízké množství přepravek, protože stojí mnohem méně než zakladač," říká Karel Laube, obchodní ředitel SSI Schäfer ČR. A popisuje: "V každé úrovni jsou dvě přepravky za sebou a dolů se dostávají výtahem. Může to být různě vysoké a v každé uličce jezdí několik automatických přepravníků nad sebou."

K dalším zajímavým "exponátům" patřil například vysokohustotní robotizovaný systém pro uskladnění menšího zboží - AutoStore - od společnosti Hatteland, firma Hänel zase prezentovala své "skříňové" sklady typu páternoster, které umožňují i kontrolu teploty, a to až do minus 80 stupňů Celsia.

Nové shuttle systémy pro skladování a přesuny palet předvedly firmy AutoMha nebo Mecalux; z množství dopravníkových prvků zaujal například systém "Kouzelný koberec" založený na technologii Power Moller od společnosti Itoh Denki či dopravníkový a třídicí systém balíkových zásilek od nizozemské společnosti Van Riet.

Veletrh také ukázal, že různé automatizované vozíky a regály už nejsou jen doménou velkých firem. Spolupráci více vozíků předvedla například francouzská firma AB Systemes, ale i řada dalších. K nim patří třeba start-up Magazino z Mnichova, který představil automatické vyskladňování menších jednotek se svým mobilním vychystávacím robotem Toru Cube. Ten je určený především pro vyskladňování hranatých předmětů, jako jsou knihy či krabice, z policových regálů. Uveze až 20 předmětů o celkové váze 20 kilogramů, může bezpečně pracovat vedle lidských kolegů a dokáže se díky počítačovému vidění orientovat i při proměně struktury skladu. To, že je o tuto technologii na trhu velký zájem, potvrzuje i nevídaný růst firmy. "Ještě minulý rok nás bylo 10, dnes nás je v Magazinu 60 a nezvládáme pokrývat všechny poptávky. V současnosti vyvíjíme také nového robota Toru Box, který by mohl v budoucnu velice usnadnit zásobování výroby plastovými boxy," prozradil Florian Wahl ze společnosti Magazino.

Na CeMatu bylo k vidění také množství doplňkového vybavení, nejen co se týče vozíků, regálů nebo dopravníků, ale i samotné skladové plochy. Například výrobce plastových bezpečnostních zábran a značení Boplan na veletrhu představil vedle nové bezpečnostní samozavírací branky také nový design ochranných sloupků, jejichž součástí může být i osvětlení.

LOGISTICKÉ VLÁČKY

Velkým trendem, byť už poměrně trvanlivým, je v oblasti horizontální manipulace využívání logistických vláčků namísto samostatných vozíků. Jde o přesuny nákladu s využitím tahače a soupravy sestavené z různých typů přípojných vozíků nebo rámů. Tento způsob se rychle prosazuje při zásobování výroby just-in-time nebo při vychystávání kusového zboží, které převažuje ve skladech určených pro on-line prodej. Ani do těchto provozů se samozřejmě nehodí vždycky. Problémem mohou být například úzké prostory, kde mají logistické vláčky problém se vytočit. Velký propagátor a vlastně i průkopník štíhlé výroby a logistiky - Toyota - sjednotil tyto systémy do jedné koncepce pod označením T-motion.

Společnost Still loni získala firmu LR Intralogistik, specializovanou právě na vnitropodnikovou přepravu prostřednictvím "inteligentních" tažných souprav. Výsledkem je vytvoření systému LiftRunner, který kromě různých tahačů, typů rámů a pojízdných vozíků zahrnuje i automatizovaný systém pro nakládání a vykládání pojízdných vozíků.

LI-IONKY

Veletrh CeMat také nastínil, že vodíkové palivové články se ve sféře skladové manipulace zatím příliš neprosazují. Nejdále je tato technologie v Severní Americe. V Evropě ji firmy spíše testují, ale konkrétní výsledky zatím nejsou příliš k dispozici, nemluvě o nasazení do běžného provozu. Naopak vše směřuje k tomu, že manipulační techniku v budoucnu budou, alespoň v náročných provozech, běžně pohánět lithium-iontové baterie. Firmy si tyto vozíky už začínají pořizovat i ve velkém.

"Co se týče vodíkové baterky, pořád potřebujete nákladnou infrastrukturu. Trend, který se hodně rozjíždí, jsou li-ionové baterie," potvrzuje Tomáš Moudrý, obchodní zástupce Toyota Material Handling.

Japonský výrobce dodal v Česku li-ionové vozíky už zhruba do 15 firem, některé z nich mají i větší flotily. Jde například o společnosti MD Logistika, DSV, Trost nebo Nestlé. Společnost Still zase nedávno informovala, že realizovala svůj zatím největší "li-ion" projekt v německém Lübecku, kam dodala do závodu výrobce potravin Brüggen 66 nových vozíků různých kategorií s tímto typem pohonu.

"Hlavní rozdíl mezi klasickou olověnou a li-ion baterií je ten, že li-ion můžete mezidobíjet, takže ji můžete využívat ve dvou- nebo třísměnných provozech, aniž byste museli baterii měnit. Má také asi pětkrát delší životnost, co se týče nabíjecích cyklů, než klasická olověná baterka," popisuje Tomáš Moudrý.

Pořizovací cena li-ion baterie je sice o poznání vyšší než u olověné, celkové náklady se ale snižují díky vyšší životnosti nebo tím, že odpadají prostoje při výměně baterií. Navíc není třeba budovat nabíjecí stanice jako v případě olověných baterií a odpadají náklady na servis. S postupným rozšiřováním se snižuje i cena li-ion akumulátorů, podle některých odhadů tempem až 10 procent ročně, přičemž samozřejmě záleží na oblasti a výrobci.

Rozšiřuje se také portfolio elektrických vozíků, které pohání li-ion baterie. K novým strojům s touto technologií patří například i elektrický ručně vedený vysokozdvižný vozík Jungheinrich EMD 115i/118, který zvládne méně náročné stohování do výšky až 1520 mm. Kompaktní a lehká baterie umožnila změny v designu stroje, který je tak s délkou přední části 558 mm nejkratším univerzálním vysokozdvižným vozíkem ve své třídě. Díky tomu je vozík obratnější než tradiční ručně vedené stroje s olověnými bateriemi a stačí mu menší šířka pracovní uličky.

V současnosti se li-ion baterie zavádějí už i u čelních vysokozdvihů. V příštím roce pak budou mít v tomto provedení valnou většinu vozíků všichni známí výrobci.

PŘEPRAVNÍ VOZÍTKA

Na veletrhu byla k vidění i řada automatických přepravních systémů, většinou pro menší zboží nebo přepravky. Jedním z nich je Weasel od SSI Schäfer. Stroj, který získal cenu IFOY za nejlepší intralogistický projekt, jezdí podle optické trati - pásky -, kterou je možné jednoduše přesunout a dráhu tak změnit.

Podobné prvky ukazovaly také například společnosti Goetting nebo BITO. Ta předvedla systém pro automatickou přepravu boxů Leo Locative, který se skládá z předávací stanice, samotného vozíku a rovněž pásky. Páska se nalepí na zem, vozík ji sleduje, a jede tak po přesně určené trase, během které se zastavuje a rozjíždí na určeném místě, kde může pracovník vyzvednout box a poslat jiný.

NENÁPADNÉ IT

Z řady systémů, které podporují vychystávání, pak na veletrhu zaujaly chytré brýle (smart glasses). Technologii XPick od společnosti Ubimax testovala v Nizozemsku společnost DHL ve spolupráci se svým zákazníkem Ricoh. Podle informací firem se efektivita vychystávání díky využívání pick-by-vision zvýšila o 25 procent. "Nyní realizujeme pro DHL zavádění této technologie v několika zemích světa. Pracujeme na propojení s jejich systémem," uvedl Leonid Poliakov z Ubimaxu, který prý má za sebou už několik aplikací v reálném provozu.

Dalším směrem, kterým se ubírá svět manipulační techniky, je využívání správy a řízení flotil. Výrobci jej zpravidla nabízejí už řadu let a přidávají nové funkce, případně je integrují s dalšími informačními systémy. Vůbec vzhledem k postupující automatizaci byly nenápadné IT nástroje jakýmsi nekorunovaným králem veletrhu, pomocí něhož by značná část vystavených produktů vlastně vůbec neplnila svou funkci.

 

Future Technology

Součástí výstavního pavilonu společnosti Toyota Material Handling byla i sekce, která byla přístupná jen s doprovodem a v níž bylo zakázáno fotit. Firma zde představila vize, které ještě nejsou úplně reálné a nenabízí se zákazníkům, ale už v určité formě fungují a mohly by ukázat směr, kterým se bude ubírat intralogistika. Všechny tyto stroje mají samozřejmě zřetelný futuristický design.

1. Ovládání ze simulátoru - obsluha má virtuální brýle a sedí v retraku, který je jakýmsi simulátorem a jehož prostřednictvím může ovládat vozík ve skutečném provozu kdekoliv na světě.

2. Pozemní dron - minivozík určený pro horizontální přepravu, který je ovládaný dálkově a je určený do velmi stísněných prostor. Zvládne stejnou manipulaci jako běžný velký vozík, ale na mnohem menší ploše.

3. Vozík s kamerami - klasický čelní vozík, který má místo průhledu ve stožáru monitor, na kterém se zobrazuje prostor před vozíkem. Obsluha má na hlavě čepici se senzory, které ukazují, jakým směrem se dívá. Tento obraz se pak přenáší na monitor.

4. Papamobil - vozík, který má kompletně prosklenou kabinu, a obsluha má tak lepší rozhled do okolního prostoru.

5. Bez připojení - "minitahač" za sebou volně bez přípojných mechanismů vodí plošinové vozíky. Vláček může být buď naprogramovaný na automatický provoz, nebo jej obsluha ovládá přes dálkové ovládání či tablet. Na hlavní vozík si také může obsluha stoupnout a ovládat celou soupravu i manuálně.

6. Operativní vizualizace skladu - na interaktivní obrazovce je layout skladové haly včetně vybavení. Manažer vidí pohyb v budově a může si rozkliknout různé ikony, čímž se mu na jednom monitoru přehledně zobrazí detailní informace o vozíkách, zboží v regálech, přijíždějících kamionech nebo pracovnících.


Systémový vozík s třístranným zakládáním EKX 516 získal cenu IFOY i díky systému Floor Pro, který tlumí vibrace způsobené nerovnostmi v podlaze.

BITO Leo Locative se skládá z předávací stanice, automatického vozíku a pásky, která se nalepí na zem.

Německá společnost SSI Schäfer na veletrhu představila nový automatický sklad pro přepravky Cuby.

Chytré brýle jsme také vyzkoušeli a lze konstatovat, že "nový pohled na svět" není jednoduché vstřebat.

K zajímavým zařízením patřil i vysokohustotní robotizovaný systém pro uskladnění menšího zboží - AutoStore.

Hlavním bodem výstavy firmy Still byla ukázka provozu autonomního vychystávacího vozíku iGo Neo CX 20.

Toyota ve svém stánku ukazovala téměř organickou spolupráci několika automatických retraků.

Jungheinrich slaví 60 let od výroby prvního retraku na světě, nová generace umožňuje použití nejmodernější technologie lithium-iontových baterií.

Vzrůstající aktivitu i schopnosti čínských firem ilustroval vítěz jedné z kategorií soutěže IFOY - firma BYD.

Foto: Radek Novotný, Vojtěch Kolář

Související