Přestože se dlouhou dobu zdálo, že elektrické pohony nepřicházejí nákladních vozidel v úvahu, akumulátory procházejí postupným vývojem a na trh přicházejí vedle osobních a lehkých užitkových vozů stále těžší kalibry s elektrickým pohonem. Podle předpovědi automobilky Daimler se v období mezi roky 1997 a 2025 náklady na výrobu akumulátorů mají snížit až o 60 procent, přičemž v tomto období zároveň vzroste jejich výkon o 250 procent.
Německý výrobce nyní představil nový elektricky poháněný těžký nákladní vůz Mercedes-Benz Urban eTruck, jehož základem je třínápravové nákladní vozidlo pro rozvážkovou dopravu.
Vývojáři divize Daimler Trucks vymysleli nový koncept pohonu. Místo konvenčního hnacího řetězce je zadní náprava poháněna elektromotory, uloženými v bezprostřední blízkosti nábojů kol. Jejich největší výkon je 2 x 125 kW a maximální točivý moment 2 x 500 N.m.
Napájení zajišťuje sada složená ze tří modulů lithium-iontových akumulátorů s celkovou kapacitou 212 kWh. Dojezd by se měl pohybovat až ke 200 km, což pro typickou každodenní trasu v rozvážkové dopravě obvykle stačí. Modulárně koncipovaná konstrukce sady akumulátorů může být individuálně přizpůsobena požadovanému dojezdu přidáním nebo odebráním určitého množství sad článků.
Urban eTruck lze připojit k nabíjecí stanici prostřednictvím celoevropsky standardizované zásuvky Combined Charging System (CCS) typu 2. Při nabíjecím výkonu 100 kW jsou zcela vybité akumulátory nabity na 100 procent za dvě až tři hodiny.
Na trhu jsou i další nákladní auta na elektřinu. Většinou se ale jedná o hybridy nebo elektromobily s nižší tonáží, než má nově přestavený Mercedes. Loni například ukázala svůj první těžký nákladní hybrid Scania, výrobou nákladních distribučních vozů na elektřinu se zabývá třeba Smith Electric Vehicles nebo Nissan.
Také šéf Tesla Motor Elon Musk nedávno oznámil, že v příštích letech plánuje uvést na trh vedle osobáků i pick-up, autobus a těžký nákladní vůz na elektřinu.
Fuso Canter E-Cell
Daimler zavedl elektrický pohon již před šesti lety v kategorii lehkých nákladních vozidel. Druhá generace Fuso Canter E-Cell po úspěšném flotilovém zkušebním provozu v Portugalsku už půl roku jezdí v Německu v dalším flotilovém testu.
Tato vozidla se budou již brzy nabízet pod označením Fuso eCanter. Novinky v této oblasti bude firma prezentovat na veletrhu IAA Užitkové vozy, který se koná v září 2016 v Hannoveru.
Sady akumulátorů s celkovou kapacitou 48 kWh jsou uloženy podél rámu na pravé a levé straně. Elektromotor dosahuje výkonu 110 kW, maximální točivý moment má hodnotu 650 N.m. V závislosti na provozních podmínkách činí dojezd vozidla Canter E-Cell přes 100 km.
Akumulátory se v Evropě nabíjejí prostřednictvím stejné standardizované zásuvky jako Urban eTruck. Rychlonabíjením lze vozidlo nabít na 80 procent celkové kapacity za jednu hodinu.
Na celém světě jsou již delší dobu v provozu vozidla Fuso Canter Eco Hybrid, jejichž druhá generace se vyrábí od roku 2012. Společnost Fuso představila první generaci čistě elektricky poháněného modelu Canter E-Cell již v roce 2010 a v roce 2014 následovala druhá generace. Zároveň s testování flotily těchto vozů v Německu firma pracuje na třetí generaci tohoto modelu.