Silniční doprava zaznamenala za poslední čtvrtstoletí nejen v České republice, ale i v celé Evropě mohutný růst a převzetí významné části výkonů vnitrostátní i mezinárodní nákladní přepravy. Důvodů tohoto růstu je u nás celá řada. Ať už jde o zcela změněné nároky na spolehlivost a kvalitu přepravy, které do té doby dominující železnice nesplňovala a mnohdy ani nebyla schopna splnit, či změnu skladby přepravovaného zboží vlivem ústupu těžkého průmyslu a tím přeprav hromadných substrátů ve prospěch kusového zboží s vyšší přidanou hodnotou. Anebo prudkou liberalizaci dopravního trhu umožňující vznik stovek malých dopravních firem a tím vytvoření velmi ostrého konkurenčního prostředí se silným tlakem na ceny, kde opět lépe obstála silniční doprava. Důvodů pro to, proč dnes u nás silnice zajišťuje celých 80 procent výkonů, ačkoli v roce 1990 to bylo jen 30 procent, a naopak železnice tehdy držela 70 procent, přičemž dnes jen kolem 20 procent, by se jistě našlo ještě mnohem více, to však v současnosti již není příliš podstatné.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Logistika č. 2/2025





