Elektromobily vznikly dříve než auta na spalovací motor, byly rychlejší a spolehlivější. Jejich dominanci na trhu narušila až „plechová Líza“ Henryho Forda a spalovací motory pak na silnicích převzaly iniciativu. Na elektromobily se ale nezapomnělo a když se na konci 20. století začalo lidstvo zaobírat tím, jestli kvůli němu planeta nechátrá příliš rychle, zjistilo se, že by se opět mohly hodit.

Je rok 2016 a elektromobily zatím silnice nezaplnily, jejich rozvoj se ale v posledních letech zrychluje a pohon na elektřinu se objevuje na mnoha neobvyklých, často i bizarních místech. Existují elektrolodě, elektrokola, elektroskútry, elektrokoloběžky, elektroletadla, dokonce i elektroskateboard, elektrotraktor nebo pojízdný elektrokufr, který umožňuje také nabíjení telefonu.

Elektromobil dnes také vyrábí prakticky každá větší automobilka. Ceny akumulátorů se snižují, jejich výkon roste a vypadá to, že by se postupně mohly podívat i do nákladních vozů. Přesněji řečeno už tam jsou, ale zatím se stále jedná spíše o dodávky. Těžší náklaďák na elektřinu, byť stále s maximální hmotností „pouhých“ 26 tun, představila automobilka Daimler a do tohoto sektoru se chystá vstoupit i Tesla Motors Elona Muska, která staví v nevadské poušti největší továrnu na světě, v níž bude vyrábět baterie. O rostoucím významu elektrické trakce u různých typů skladovacích vozíků jsme v Logistice psali již mnohokrát.

Zatímco na silnicích je elektromobilů stále poskrovnu, na železnici se prosazuje neporovnatelně víc. Tímto tématem a porovnáním energetické náročnosti a uhlíkové stopy různých druhů nákladní dopravy a paliva v ní využívaného se zabývá jeden z článků aktuálního čísla Logistiky, jehož autor mimo jiné píše: „Stojí za povšimnutí, že pouhý tříprocentní podíl elektřiny v energiích pro dopravu v ČR dokáže zajistit 20 procent přepravních výkonů nákladní dopravy. Příčinami této skutečnosti jsou fyzikální zákonitosti.“

České vodíkové investice

I přes všechny tyto skutečnost se ale objevuje stále více hlasů, které říkají, že budoucností dopravy není elektřina, ale vodík. Tyto hlasy je slyšet především ve Spojených státech, tedy v zemi s největšími investicemi do vědy a výzkumu.

Také Češi začali do vývoje nových vodíkových technologií v poslední době investovat. Například podnikatel Pavel Juříček, šéf firmy Brano Group, vložil v Americe miliardu do projektu na zpracování odpadního vodíku, který se pak bude využívat nejen v chemickém průmyslu, ale i pro pohon do aut. „Protože když se podíváte na všechny energetické možnosti, které máte, vodík vychází ekonomicky i energeticky naprosto nejlépe... Myslím, že elektromobilita je směr, kterým se vydala Evropa, ale je víc politický než vývojově a vědecky potvrzený,“ říká.

Také další úspěšný český podnikatel, spolumajitel skupiny Jablotron Dalibor Dědek, investuje do výzkumu možností vodíku. Český vědec Vladimír Matolín z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze přišel s revolučním vylepšením palivového článku, což by v budoucnosti mohlo přinést levnější vodíková auta nebo autobusy.

Na letošním veletrhu intralogistiky CeMat se vystavovatelé předháněli v představování vozíků, které už využívají li-ion baterie, a v zákulisí se ozývaly posměšné poznámky o tom, že „Američané stále nedají pokoj s tím vodíkem“. Narážely na to, že v USA probíhají další testy využití vodíku ve skladové logistice, zatímco v Evropě tomu zatím stále moc lidí z branže nevěří. Nebyl bych si ale tak jistý.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-65428390-editorial-za-louzi-vodiku-stale-veri-cesti-podnikatele-se-pridavaji