V těchto dnech (22.-23.11.) se v Česku koná poslední letošní kolo certifikačních zkoušek Evropské logistické asociace (ELA). Její počátky spadají do roku 1997, kdy byla založena Evropská certifikační rada pro logistiku (ECBL), která koordinuje a dohlíží na celý proces. V České republice funguje certifikace ELA již šestým rokem, zajišťuje ji Česká logistická asociace (ČLA) a tento listopadový termín je posledním před významnou inovací celého systému.
Jednak dojde k aktualizaci a doplnění databáze otázek testů o nové, které reagují na vývoj logistických procesů a řešení. Hlavní inovací je ale harmonizace certifikace s Evropskými kvalifikačními rámci (EQF), jak popisuje Kamil Slavík, předseda Národní certifikační rady (NCR), vicepresident ČLA a člen ECBL Board v Bruselu. Nové standardy jsou podle něj již hotové.
Na rozšíření a aktualizaci databází otázek pracovali nejen odborníci ze všech členských zemí ELA, ale i akademici z řady univerzit. Pro organizaci certifikačních zkoušek to bude představovat řadu změn, mimo jiné se bude jednat o nová schémata testů, která budou rozřazena do čtyř skupin a celkem devíti modulů, neboli oblastí, které by měl logistický pracovník nebo manažer ovládat.
„Proto věříme, že tyto inovace a harmonizace umožňující větší zviditelnění odpovídající kvalifikace logistiků jak na trhu práce, tak v samotných firmách zvětší zájem o ELA ECBL i v naší republice,“ říká Kamil Slavík.
Termíny pro příští roku uvede Česká logistický asociace v únoru na svých webových stránkách. Letos byly tři.
„I v letošním roce prošla úspěšně certifikací řada logistických pracovníků a jsme v ČLA potěšeni, že všichni letos uspěli. Na nedávné konferenci SpeedChain v Břevnovském klášteře došlo ke slavnostnímu předání ECBL Certifikátů společně s odznaky pěti logistikům,“ dodal Slavík.
I mimo Evropu
Certifikace se podle něj rozšiřuje i mimo Evropu. Zkoušky je možné složit také v Číně, Indonésii, Jižní Africe, Kazachstánu a Egyptě. V Evropě je pak aktivní Rakousko, Belgie, Česká republika, Nizozemsko, Španělsko, Ruská federace, Finsko, Irsko, Německo, Polsko, Portugalsko, Rumunsko, Švýcarsko, Švédsko, Velká Británie a Itálie.
Česká republika má v současné době přibližně 60 certifikovaných logistiků. Velká část jich je ze Škody Auto, další pak například z DHL, Univerzity Pardubice, ICZ nebo Shell.
Tato čísla jsou podle Slavíka srovnatelná například se Švédskem či Finskem, jinak jsme ale pod průměrem evropských zemí. Mezi úspěšnější státy patří Švýcarsko, Nizozemsko a Velká Británie. Velký nárůst je v posledních letech v Polsku, které se již dostalo na druhou příčku s více než tisícovkou certifikovaných logistiků. „S ohledem na snahu udržet v našem regionu logistiku na konkurenční úrovni máme v České republice dost co zlepšovat,“ řekl Kamil Slavík.
Skladba zájemců o evropské certifikace zůstává beze změny a počty absolventů poslední dva roky víceméně stagnují. „Proto již druhým rokem v celoevropském týmu pracujeme na nových věcech i rozšíření produktů certifikace. V loňském roce se v několika zemích nastartoval projet tzv. kandidátů cESLog a cEJLog. Jedná se o spolupráci s vysokými školami, kde je nejúspěšnějším absolventům logistických specializací na úrovni bakalář nebo magistr přiznán kandidátský certifikát bez certifikačních zkoušek. Důležitým předpokladem k jeho vydávání je pro konkrétní školu úspěšná akreditace, která ověřuje shodu vzdělávacích předmětů s ECBL evropskými osnovami. V České republice již jednáme s několika vysokými školami a předpokládáme dokončení akreditací v příštím roce,“ uvedl Kamil Slavík.
Úrovně certifikací a řízení
V České republice je možné (v souladu se standardy ECBL) získat certifikaci v kategorii EJlog (junior) a ESlog (senior), které se liší požadavky na kvalifikaci uchazeče a úroveň jeho teoretických i praktických znalostí.
Kategorie EJlog je určena pro manažery na základním stupni řízení, jako jsou například vedoucí výrobních úseků, mistři, dispečeři a plánovači. Kategorie ESLOG je určena pro manažery na středním stupni řízení odpovědné za plánování a řízení logistických řetězců nebo jejich částí, případně pro odborné pracovníky připravující se na vyšší řídicí pozice v oblasti logistiky. Typickými pozicemi uchazečů o certifikát v této kategorii jsou vedoucí oddělení (dopravy, skladového hospodářství, podnikové logistiky, plánování apod.) a vedoucí logistických provozů (distribuční sklad, logistické centrum apod.).
Certifikační řízení se skládá z písemného testu, kdy otázky jsou v angličtině, odpovídat pak je možné v češtině nebo angličtině. V případě potřeby je možné využít slovník či požádat o překlad dozorující osobu.
Zkouška EJlog se skládá z dvou povinných a dvou volitelných 60minutových modulů, v každém z nich uchazeč odpovídá na 10 otázek zaškrtnutím jedné ze čtyř správných odpovědí. V druhé části modulu jsou čtyři otázky vyžadující kratší písemnou odpověď.
Zkouška ESlog se skládá ze třech povinných a tří volitelných 60minutových modulů, v každém z nich uchazeč odpovídá na 10 otázek zaškrtnutím jedné ze čtyř správných odpovědí. V druhé části modulu jsou čtyři otázky vyžadující kratší písemnou odpověď. Třetí částí je vypracování dvou písemných esejí na dvě témata, která jsou volitelná ze sedmi stanovených oblastí a na každou esej je stanoven čas 60 minut.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





