Češi stále nejčastěji volí pro doručení zboží objednaného v e-shopech Českou poštu. A to i přes mnoho kritických slov o jejích službách, zejména na sociálních sítích. Služby státního podniku loni využilo 41 procent zákazníků. Bylo to jen nepatrně méně než v roce 2015.

Také podíl ostatních doručovatelů zásilek se však o něco snížil. Druhé PPL zajistilo 14 procent přeprav oproti předloňským 15,5 procenta a třetí DPD 7 procent oproti 10,3 procenta v roce 2015.

Zvýšil se sice podíl některých dalších balíkových firem, například Geis (ze 2,4 procenta na 4 procenta) nebo GLS (ze 2 procent na 3 procenta). Především ale narostlo množství lidí, kteří si své zboží vyzvedávají osobně na výdejních místech. Podíl zákazníků, kteří si pro zboží zajeli do kamenné pobočky e-shopu, zůstal prakticky stejný, práce však výrazněji narostla v sítích alternativních výdejen.

Dařilo se zejména Zásilkovně, kterou loni využilo 12 procent nakupujících, což byl dvojnásobek oproti roku 2015. Ta zároveň částečně zajišťuje i doručování zásilek. Mírný nárůst zaznamenala i výdejní síť Uloženka.

„Mnoho lidí se při doručování poštou nebo dopravní společností obává, že se jejich zásilka poničí nebo ztratí. Proto stále více e-shopů naslouchá přáním zákazníků a nabízí možnost vyzvednutí zboží na výdejním místě. Je to ideální řešení především u obchodů, ke kterým nenáleží kamenná prodejna, kam by si mohl kupující pro zboží přijít osobně. Navíc tak mohou lidé zaplatit zboží až při jeho převzetí a obejít tím platbu přes internet, která je stále velkým strašákem,“ myslí si Miroslav Uďan, ředitel společnosti Shoptet.

Lidé sice podle něj důvěřují placení on-line stále více, nejpopulárnější ale i tak zůstává dobírka, kterou loni využilo 35 procent lidí. Platbu při osobním převzetí pak zvolilo 26 procent a bankovní převod zhruba třetina.

Na celkové výsledky velkých balíkových doručovatelů ale nemá doručování zásilek z e-shopů takový vliv, jak by se mohlo zdát. Přeprava soukromým zákazníkům totiž tvoří jen menší část jejich byznysu. Tou hlavní stále zůstávají přepravy pro firemní zákazníky, tzv. B2B.

Padla stomiliardová hranice

Obrat celého sektoru e-commerce v Česku se loni celkově zvýšil téměř o čtvrtinu a překonal hranici 100 miliard korun.

„Celosvětový obrat e-commerce za rok 2016 byl více než 1,9 bilionu amerických dolarů. Oproti této sumě se našich sto miliard může zdát jako kapka v moři, když ale Českou republiku porovnáme s ostatními zeměmi a vezmeme v potaz počet obyvatel a celkovou situaci na trhu, jde o úžasná čísla. E-shopy navíc tvoří pouhých devět procent z celkového obratu maloobchodu, mají tedy stále obrovský potenciál růstu, což je vidět i v porovnání s loňským rokem,“ uvedl Miroslav Uďan.

V tuzemsku v současnosti funguje kolem 38 500 e-shopů, což je asi o 500 více než v roce 2015.

Související