Češi loni utratili v českých internetových obchodech 98 miliard korun, meziročně o 21 procent víc. Obrat trhu vzrostl i díky úspěšnému předvánočnímu období. Podíl e-commerce na celkových maloobchodních tržbách stoupl na 9,5 procenta. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která letos čeká prolomení hranice 100 miliard korun. Na rychlý růst on-line trhu ale nestíhají reagovat dopravci, kterým schází řidiči.
Předvánoční období bylo loni mimořádně silné. "Opravdu hodně úspěšný byl týden slev v období Black Friday. Během něj dosáhly celkové obraty téměř hodnot nejexponovanějšího předvánočního týdne," uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
O Vánocích se dařilo především prodejům hraček, sportovního vybavení či oblečení. "Celoročně nejvíce rostly on-line prodeje potravin," dodal Vetyška.
"Rok 2016 se nesl v duchu rostoucího zájmu o on-line nakupování potravin a oblečení. Oba segmenty vzrostly meziročně o více než třetinu. Růst vidíme také v kategoriích kosmetika a zdraví, dům a zahrada či sportovní vybavení," doplnil ředitel Heureky Tomáš Braverman.
Loni pokračovalo prolínání internetového a kamenného prodeje. E-shopy otevíraly další výdejny či prodejny v souladu s tím, jak zákazníci preferují osobní odběr.
Internetové obchody rovněž navyšují skladové kapacity a vylepšují technické zázemí.
"Podle našich údajů se počet kamenných výdejen e-shopů zvýšil vloni na devět tisíc, což je o tisícovku více než za rok předcházející," řekl Braverman.
Podle asociace se s růstem e-commerce hůře vyrovnávají dopravci, kterým se v období Vánoc často nedařilo plnit avizované termíny. "Společnosti doručující balíky narazily na nedostatek řidičů a musely řešit velké problémy při dodání objednaného zboží. Věříme, že je to pro ně výzva pro rok 2017 a že letošní Vánoce dopadnou o dost lépe. Během Vánoc 2016, bohužel, panovala se službami některých dopravců nespokojenost jak mezi obchodníky, tak i zákazníky," uvedl Vetyška.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 1/2025





