Češi loni utratili v českých internetových obchodech 98 miliard korun, meziročně o 21 procent víc. Obrat trhu vzrostl i díky úspěšnému předvánočnímu období. Podíl e-commerce na celkových maloobchodních tržbách stoupl na 9,5 procenta. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která letos čeká prolomení hranice 100 miliard korun. Na rychlý růst on-line trhu ale nestíhají reagovat dopravci, kterým schází řidiči.
Předvánoční období bylo loni mimořádně silné. "Opravdu hodně úspěšný byl týden slev v období Black Friday. Během něj dosáhly celkové obraty téměř hodnot nejexponovanějšího předvánočního týdne," uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
O Vánocích se dařilo především prodejům hraček, sportovního vybavení či oblečení. "Celoročně nejvíce rostly on-line prodeje potravin," dodal Vetyška.
"Rok 2016 se nesl v duchu rostoucího zájmu o on-line nakupování potravin a oblečení. Oba segmenty vzrostly meziročně o více než třetinu. Růst vidíme také v kategoriích kosmetika a zdraví, dům a zahrada či sportovní vybavení," doplnil ředitel Heureky Tomáš Braverman.
Loni pokračovalo prolínání internetového a kamenného prodeje. E-shopy otevíraly další výdejny či prodejny v souladu s tím, jak zákazníci preferují osobní odběr.
Internetové obchody rovněž navyšují skladové kapacity a vylepšují technické zázemí.
"Podle našich údajů se počet kamenných výdejen e-shopů zvýšil vloni na devět tisíc, což je o tisícovku více než za rok předcházející," řekl Braverman.
Podle asociace se s růstem e-commerce hůře vyrovnávají dopravci, kterým se v období Vánoc často nedařilo plnit avizované termíny. "Společnosti doručující balíky narazily na nedostatek řidičů a musely řešit velké problémy při dodání objednaného zboží. Věříme, že je to pro ně výzva pro rok 2017 a že letošní Vánoce dopadnou o dost lépe. Během Vánoc 2016, bohužel, panovala se službami některých dopravců nespokojenost jak mezi obchodníky, tak i zákazníky," uvedl Vetyška.