Když chce podnikatel z Milána nebo jiných míst na ekonomicky silném severu Itálie dovézt zásilku ze zámoří, nabízí se mu přístav v Janově. Od Milána ho dělí jen 150 kilometrů, tedy pár hodin cesty. Jenže firmy z italského severu, který je hospodářským motorem celé země, využívají raději vzdálený nizozemský přístav Rotterdam nebo belgické Antverpy. Z blízkého Janova může doprava trvat i tři dny, z Rotterdamu to dopravci zvládnou za 24 hodin. Problémy Janova jsou přitom typické pro celou Itálii.

"Velká část zboží určeného pro jih Evropy se vykládá v přístavech na severním pobřeží kontinentu a na jih se dostává po souši," libují si švýcarské železnice, které na současném stavu vydělávají. Z jejich firemního magazínu cituje italský deník La Stampa.

Janov je největším italským přístavem a objem zboží, které se pod typickým majákem ze 16. století odbaví, roste. Mohlo by ho ale být ještě víc. Pokud by se veškeré zboží pro sever Itálie vykládalo v Janově, přístav by měl o miliardu eur ročně vyšší tržby a pracovalo by v něm o třetinu víc lidí než dnes.

Stejně jako celá italská ekonomika má Janov problém s infrastrukturou, ta potřebuje modernizovat, ale chybí k tomu peníze.

Investice v zemi klesly oproti době před krizí o víc než 30 procent, konstatují Ferdinando Giugliano a Christian Odendahl ve studii think-tanku Centre for European Reform.

I přes současné problémy si Itálie uchovává druhou největší průmyslovou výrobu v eurozóně po Německu, proti roku 2008 ale její objem spadl o čtvrtinu.

Jako by to symbolizovalo osud Janova, který ve středověku býval spolu s Benátkami nejdůležitějším přístavem ve Středomoří, teď ale prohrává s konkurencí.

Pro dnešní potřeby chybí Janovu dostatečné železniční spojení s ekonomickými centry na severu země. Naprostá většina zboží, až 95 procent, se proto vozí z Janova do Milána a okolí po silnicích, které tak jsou přetížené. 

"Výstavba velkokapacitní železnice, která spojí Milán a Janov, je naprosto zásadní k tomu, aby se zboží dalo rychle přepravit," uvedl pro deník La Stampa ředitel jedné ze sekcí janovského přístavu Gilberto Danesi. Stavba požadované moderní trati už začala a má být hotová v roce 2021.

Ještě akutnější je v tuto chvíli pro italskou ekonomiku situace tamních bank. I ty patří k nejstarším v Evropě, momentálně ale drží nesplácené úvěry za 360 miliard eur. Kvůli tomu omezily financování firem, což se negativně odráží na hospodářském růstu země.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-65577170-misto-svych-pristavu-italove-radeji-vyuzivaji-severoevropske-zeme-potrebuje-zlepsit-infrastrukturu