Rozšíření zpoplatnění silnic prvních tříd o 900 kilometrů z nynějších 230 kilometrů schválila vláda na návrh ministerstva dopravy začátkem ledna. Rozsah vyplývá z analýzy, kterou si ministerstvo dopravy nechalo vypracovat u firmy Deloitte. Ta zpracovala tři varianty možného rozšíření zpoplatnění, kromě uvedené pak ještě možnosti rozšíření o 76,1 kilometru, respektive o 474,1 kilometru silnic prvních tříd. Společnost přitom jako optimální označila střední variantu rozšíření o 474,1 kilometru.

Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák poukázal právě na toto doporučení a upozornil, že další zvyšování rozsahu zpoplatněných komunikací dopadne hlavně na občany. „Mýto je vlastně daň, a proto by nemělo být politickou hrou,“ uvedl Hanák.

Ministr Dan Ťok řekl, že je proti zvyšování daní. „Na druhé straně jsem vázán jako člen vlády usnesením vlády, které bylo schváleno, a byl nalezen politický konsensus. Já za sebe jsem docela rád, že rozšíření je jen 900 kilometrů. Byly tu i odvážnější návrhy, podle mého názoru mnohem méně ekonomicky rozumné – aby se rozšiřovalo mýto na 3500 kilometrů jak jedniček, tak dvojek i trojek,“ řekl ministr dopravy. A dodal, že podle něj není rozumné, aby se k mýtu přistupovalo jako k regulačnímu nástroji dopravy. Tím by měly být v regionech zákazy tranzitní dopravy pomocí značek a policejních hlídek.

„Jestliže budeme vybírat mýto na silnicích, kde není dostatečný provoz, ale jsou tam pořád velké fixní náklady, tak státu z těch peněz nezbyde nic. A autodopravce každou korunu přeúčtuje zákazníkovi,“ řekl generální tajemník sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Ťok také poznamenal, že pokračuje příprava na vypsání tendru na výběr mýta z nákladní dopravy po roce 2019, který by měl proběhnout zhruba v květnu nebo červnu. „Následující politická reprezentace, která vyjde z nových voleb, se rozhodne, zda bude v této soutěži pokračovat a její výsledky využije, anebo zvolí jiný systém, který bude z jejího pohledu efektivní,“ uvedl ministr Ťok.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic I. třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun, za loňský rok 9,89 miliardy korun.

Jednotný celostátní mikrovlnný systém podobně jako v Česku funguje v pásu zemí od Itálie přes Rakousko, Polsko a Bělorusko. Naopak satelitní systém využívá Německo, Slovenko, Maďarsko a částečně i Belgie, která jej kombinuje s mikrovlnou variantou. Lokální mikrovlnné systémy pak podle studie společnosti Inoxive slouží ke zpoplatňování dálnic například ve Španělsku, Francii, Británii a Skandinávii. Unikátní systémy provozuje Švýcarsko, kde se kamionové mýtné platí podle počtu kilometrů na tachometru kamionů.

S ročním výnosem necelých deseti miliard korun se český mýtný systém ve výnosech podobá polskému systému, přestože délka polské zpoplatněné sítě je zhruba dvojnásobná (2917 km). V roce 2015 mýtný systém v Rakousku vybral podle Inoxive 34 miliard korun a v Německu s více jak 15 000 zpoplatněnými kilometry komunikací přes 118 miliard korun.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-65610100-ministr-tok-potvrdil-rozsireni-myta-o-900-km-silnic-i-tridy-vytky-dopravcu-nevyslysi