Po dvouměsíční zkušební fázi nasadila automobilka Škoda čtyři kamiony s pohonem na CNG v každodenním provozu v areálu hlavního výrobního závodu v Mladé Boleslavi. Další kamion na stlačený zemní plyn bude využívat dodavatelská firma na trase Mladá Boleslav - Stráž nad Nisou. Tuto 120 kilometrů dlouhou trasu absolvuje dvanáctkrát týdně a v porovnání s vozem s běžným naftovým motorem se tak má ušetřit 16 tun CO2 ročně.

Kamiony poháněné zemním plynem se oproti vozidlům s konvenčním pohonem vyznačují podstatně nižšími emisemi a ve zkušebním provozu zabodovaly i o 30 procent nižšími náklady na pohonné hmoty.

Pro blízkou budoucnost automobilka sleduje vizi, že většina dodavatelů, sídlících v blízkosti českých závodů, bude své komponenty k linkám dodávat jen kamiony s alternativním pohonem.

Gigalinery a další solární panely

Další novinkou v logistice Škodovky jsou gigalinery, které začne využívat na vybraných trasách k přepravě nákladů od dodavatelů a zpět. Tyto nákladní soupravy o délce 25 metrů pojmou a převezou 150 kubíků nákladu, což je zhruba o polovinu víc než zvládnou běžné tahače s návěsem. Počet jízd se tak sníží například na 292 kilometrů dlouhé trase mezi Mladou Boleslaví a Rokycany z 53 na 35 týdně – ročně to představuje o 250 000 kilometrů méně a snížení emisí CO2 o zhruba 200 tun ročně. Dalším benefitem jsou nižší přepravní náklady.

Už dříve automobilka představila další netypický dopravní prostředek, jehož provoz šetří životní prostředí. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi využívá soupravu elektrického tahače se dvěma přívěsy, která byla v rámci pilotního projektu dodatečně vybavena solárními panely. Fotovoltaické moduly za jízdy dobíjejí lithium-iontové akumulátory.

Elektrické tahače denně ujedou zhruba 70 kilometrů. Od využívání solární energie si Škoda slibuje roční úsporu kolem deseti procent. Kromě toho je v závodech společnosti nasazeno ještě dalších 18 tahačů poháněných elektřinou. Pokud se zkušební provoz soupravy se solárními panely osvědčí, automobilka vybaví fotovoltaikou více těchto vozidel.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-65623180-skodovka-nasazuje-kamiony-na-cng-zacne-vyuzivat-i-extra-dlouhe-nakladni-soupravy