Po dvouměsíční zkušební fázi nasadila automobilka Škoda čtyři kamiony s pohonem na CNG v každodenním provozu v areálu hlavního výrobního závodu v Mladé Boleslavi. Další kamion na stlačený zemní plyn bude využívat dodavatelská firma na trase Mladá Boleslav - Stráž nad Nisou. Tuto 120 kilometrů dlouhou trasu absolvuje dvanáctkrát týdně a v porovnání s vozem s běžným naftovým motorem se tak má ušetřit 16 tun CO2 ročně.
Kamiony poháněné zemním plynem se oproti vozidlům s konvenčním pohonem vyznačují podstatně nižšími emisemi a ve zkušebním provozu zabodovaly i o 30 procent nižšími náklady na pohonné hmoty.
Pro blízkou budoucnost automobilka sleduje vizi, že většina dodavatelů, sídlících v blízkosti českých závodů, bude své komponenty k linkám dodávat jen kamiony s alternativním pohonem.
Gigalinery a další solární panely
Další novinkou v logistice Škodovky jsou gigalinery, které začne využívat na vybraných trasách k přepravě nákladů od dodavatelů a zpět. Tyto nákladní soupravy o délce 25 metrů pojmou a převezou 150 kubíků nákladu, což je zhruba o polovinu víc než zvládnou běžné tahače s návěsem. Počet jízd se tak sníží například na 292 kilometrů dlouhé trase mezi Mladou Boleslaví a Rokycany z 53 na 35 týdně – ročně to představuje o 250 000 kilometrů méně a snížení emisí CO2 o zhruba 200 tun ročně. Dalším benefitem jsou nižší přepravní náklady.
Už dříve automobilka představila další netypický dopravní prostředek, jehož provoz šetří životní prostředí. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi využívá soupravu elektrického tahače se dvěma přívěsy, která byla v rámci pilotního projektu dodatečně vybavena solárními panely. Fotovoltaické moduly za jízdy dobíjejí lithium-iontové akumulátory.
Elektrické tahače denně ujedou zhruba 70 kilometrů. Od využívání solární energie si Škoda slibuje roční úsporu kolem deseti procent. Kromě toho je v závodech společnosti nasazeno ještě dalších 18 tahačů poháněných elektřinou. Pokud se zkušební provoz soupravy se solárními panely osvědčí, automobilka vybaví fotovoltaikou více těchto vozidel.