Německý výrobce domácích spotřebičů a laboratorní techniky Miele rekordně expanduje. V loňském fiskálním roce přesáhly jeho celosvětové tržby v přepočtu už sto miliard korun. Meziročně tak vyrostl o více než šest procent, což je vzhledem k jeho oboru a velikosti úctyhodné číslo.

Z úspěchu německé značky těží i její tuzemská pobočka. V Uničově nedaleko Olomouce firma od roku 2004 vyrábí myčky a sušičky. Právě o tyto spotřebiče je mezi zákazníky z celého světa stále větší zájem. České Miele proto začne závod ještě letos rozšiřovat. Do nové haly a kanceláří investuje dvě a půl miliardy korun. Zároveň k současným 1500 přibere dalších asi 200 zaměstnanců. V exkluzivním rozhovoru to HN potvrdil Tomáš Abraham, generální ředitel českého Miele.

"Výroba v Uničově je největší v rámci skupiny mimo území Německa, přesto nám ale kapacitně nestačí. Třeba myček na nádobí jsme loni prodali o třetinu více. Podobně dynamicky roste i poptávka po sušičkách, které se teď stávají celosvětovým trendem," vysvětluje ředitel společnosti.

8 mld. Kč

dosáhl loni obrat české pobočky Miele. Meziročně to bylo o 13 procent víc. Zisk před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) se pohyboval okolo 120 milionů.

Kromě stavby v pořadí už páté výrobní haly plánuje německá společnost v Uničově vybudovat za další stovky milionů nové logistické centrum. Tím se ale začne zabývat až po roce 2020.

Podle Abrahama vyrobí letos Miele v Česku 850 tisíc spotřebičů, do dvou let už to má být přes milion. "To zároveň znamená, že zvýšíme tržby z osmi na více než deset miliard korun. Navážeme tak na loňský rok, kdy jsme vyrostli o 13 procent," dodává Abraham s tím, že do výsledků pobočky jsou započítány i tuzemské prodeje všech spotřebičů Miele − loni u nás značka prodala zařízení asi za šest set milionů.

Miele vyrábí dražší, prémiovou techniku. Kromě myček, sušiček a praček jsou to i varné desky, trouby, lednice nebo vysavače.

Nynější šéfové společnosti Markus Miele a Reinhard Zinkann, kteří jsou pravnuky původních zakladatelů, přitom hodně tlačí na to, aby všechny jejich výrobky byly mezi technologickou špičkou. Za to si ale zákazník musí připlatit. Nynější úspěšné období německé značky je tak do velké míry spojené s tím, jak lidé po celém světě bohatnou.

"Těžíme z rostoucí poptávky zákazníků po kvalitnějších spotřebičích. Přibývá totiž lidí, kteří si taková dražší zařízení mohou dovolit," potvrzuje Abraham, který v čele tuzemské pobočky stojí od roku 2000.

Kvůli vyšším nárokům majetnějších klientů se Miele snaží posílit i přednákupní a navazující servis. Nabírá nové operátory na zákaznickou linku a investuje do zlepšení internetového prodeje.

"Musíme lidem nakupujícím přes internet nabídnout stejný komfort, jako kdyby přišli do kamenné prodejny nebo do některého z našich showroomů," vysvětluje osmačtyřicetiletý manažer.

Podle Abrahama se Miele v současnosti soustřeďuje i na připojení svých spotřebičů k internetu věcí. Testuje například myčky a pračky, které si samy objednají mycí prostředky. "Naopak jsem skeptický ohledně často zmiňovaných chytrých lednic. Ty umí doobědnávat potraviny, když dojdou. Podle mě ale lidé nechtějí jíst stále to samé, takže tudy cesta nevede," dodává.

Miele, považované v Německu za jednu z nejvýznamnějších průmyslových firem, celosvětově zaměstnává dvacet tisíc lidí a provozuje 12 výrobních závodů. Kromě toho českého jich je osm v Německu a další v Rakousku, Rumunsku a Číně. Okolo roku 2020 by navíc měla otevřít třináctá továrna v Polsku. Kde přesně závod vyroste, ještě společnost neoznámila, jisté ale je, že v něm bude vyrábět pračky.

Související