Ve skladu budoucnosti bude mít skladník na očích brýle, jež mu pomocí barev ukážou, který balík má uchopit. Nebo si pomocí kamery s displejem určí, které předměty má vydat. Díky rozšířené realitě tak "skladník 4.0" uvidí všechny informace, které pro svoji práci potřebuje vědět. Futuristickou vizi logistiky představil na konferenci s názvem Zóna Logistika pořádané vydavatelstvím Economia a časopisem Logistika hlavní řečník Daniel Dombach z americké firmy Zebra Technologies, koncernu s loňským obratem 3,6 miliardy dolarů.
"Je to velice intuitivní, jednoduché a je příjemné s tím pracovat," tvrdí o technologii Dombach, ředitel firmy pro strategii. Vize předního výrobce skenovací techniky už podle něj zkouší velký řetězec ve Spojených státech. Dombach předpokládá, že technologie u něj bude plně funkční do dvou let.
Rozšířenou realitu vidí jako budoucnost i největší český e-shop Alza.cz. "Je to zajímavá technologie, kterou sledujeme a výhledově ji určitě plánujeme používat," říká Rudolf Žůrek, ředitel logistiky Alzy. Ten vidí v technologii velkou výhodu v rychlejším zaškolování nových zaměstnanců, hlavně těch sezonních. "Tam je zaškolení klíčové, protože je najímáme jen na několik měsíců," dodává.
Experti na logistiku vidí budoucnost v rozšířené realitě
Kromě e-shopů jsou v logistických trendech nejdále automobilky a podniky s automobilovým průmyslem spojené. Na rozdíl od Alzy ale například Škoda Auto v rozšířené realitě budoucnost nevidí, i když ji už ve svém provozu zkoušela. "Neumožňuje nám to procesy zefektivnit ani zrychlit," vysvětluje Petr Ungerman, koordinátor strategie logistiky v mladoboleslavském podniku. Místo toho vidí Škoda Auto potenciál v možnostech videomappingu, kdy skladníci uvidí potřebné informace přímo na podlaze a na stěnách skladu nebo ve výrobě.
K efektivnější logistice může firmám v budoucnu pomoci také využívání dronů. Podle Marka Tajbla, spoluzakladatele společnosti Drone Services, se již drony v logistice využívají při inventarizaci zboží. Kromě senzorů se pro zjišťování stavu zboží zkouší i umělá inteligence, která ho kontroluje rozpoznáváním obrazů.
Spíše skeptický je Tajbl k použití dronů pro doručování zboží přímo k jednotlivým zákazníkům − na takzvanou "poslední míli", kde se každý obchodník snaží najít způsob, jak zboží dopravit co nejrychleji a přitom maximálně ušetřit. Drony jsou jedním z řešení, o nichž se pro dopravu uvažuje. "Je otázka, jestli to ale pro obchodníky vůbec bude výhodné," řekl Tajbl. Podle něj se dá spíše brzy čekat využití dronů při přepravě zboží mezi sklady.
Technologie dronů je nyní rovněž napřed před českou i evropskou legislativou. Ke svému většímu rozšíření potřebují poměrně drahou certifikaci, podobnou, jako mají letadla. Jinak je úřady do sdíleného letového provozu nepustí.
Efektivitu dodávek řeší i tři ze čtveřice hlavních on-line prodejců potravin v Česku − Rohlík, Koloniál a Košík (zástupce Tesco potraviny on-line se z debaty nakonec omluvil). Shodují se, že jejich hlavním problémem je nedostatek lidí, vozů pro rozvážky a drahé technologie, které by zajistily zásobování jejich skladů.
"Za hlavní konkurenční výhodu bych považoval úplnou automatizaci skladu, tu zatím nikdo z nás nemá," říká Jakub Šulta, spolumajitel a šéf Košíku, který chce letos proniknout do měst nad 30 tisíc obyvatel. Nicméně dodal, že už plánuje automatizaci expedice.
Podle Ladislava Bárty, který má v Rohlíku na starosti rozvoj, bude logistika v e-shopech ještě dlouho založena spíše na práci lidí a nástrojích, které jim budou pomáhat, než na plné automatizaci, která je stále pro tento obor velmi drahá.
On-line reportáž z konference si můžete přečíst zde.