Chytré brýle, které mohou usnadnit práci skladníkům, představují technologické společnosti na veletrzích již několik let. Většinou jde o řešení, která pracovníkovi skladu do zorného pole zobrazují číselné informace o tom, na jaké pozici najde dané zboží, kolik kusů má připravit a kam je uložit. Vize společnosti Zebra Technologies, která se specializuje na automatickou identifikaci, jde ale o krok dál.

"Naše řešení rozšířené reality například dokáže rozpoznat balík a uživateli brýlí jej označit barevným okrajem. Skladník balík vezme a namísto čtení adresy může bez přemýšlení přeložit třeba modrý balík do modré přepravky, která je pro něj připravená. Je to intuitivní, rychlé a je příjemné s tím pracovat," uvedl hlavní řečník konference Daniel Dombach, ředitel pro strategii společnosti Zebra Technologies.

Rozšířenou realitu vidí jako budoucnost například největší český e-shop Alza.cz. "Je to zajímavá technologie, kterou sledujeme a výhledově ji určitě plánujeme používat," prozradil Rudolf Žůrek, ředitel logistiky Alzy. Za velkou výhodu této technologie považuje například rychlejší zaškolování nových zaměstnanců, hlavně těch sezonních.

Panelové diskuse Logistika budoucnosti

se zúčastnili (zleva) Petr Kolář (moderátor, katedra logistiky VŠE v Praze), Rudolf Žůrek (ředitel logistiky Alza.cz), Marek Tajbl (flight operations chief Drone Services), Petr Ungerman (strategie logistiky a inovace Škoda Auto) a Petr Kuchyňa (plant operations manager Kiekert-CS).

Na rozdíl od Alzy ale v rozšířené realitě budoucnost nevidí třeba automobilka Škoda Auto. Technologii otestovala v provozu a zjistila, že jí nepřináší žádné výhody. "Neumožňuje nám to procesy zefektivnit ani zrychlit," vysvětloval Petr Ungerman, koordinátor strategie logistiky v mladoboleslavském podniku. Místo toho ale vidí Škoda Auto potenciál v možnostech videomappingu, kde skladníci uvidí potřebné informace přímo na podlaze a na stěnách skladu nebo ve výrobě.

Technologie, které změní dodavatelské řetězce

Co se týká nových řešení, Daniel Dombach na konferenci také vůbec poprvé v Evropě představil technologické řešení SmartPack Container, které využívá kamerové systémy a analýzu obrazu pro sledování nakládky kamionů. Technologie umožňuje sbírat aktuální data o stavu nakládky a optimalizovat tak využití nákladního prostoru vozidla.

V oboru se také vedou diskuse o tom, jak logistiku ovlivní trojrozměrný tisk. Díky němu by se jednou výroba mohla přenést z krajin s levnou pracovní silou blíže ke spotřebitelskému trhu, čímž by se snížily náklady na dopravu. "Nasazení aditivní výroby pro maloobrátkové položky by mohlo výrazně zkrátit logistický řetězec, protože výroba bude moci probíhat blízko zákazníkovi," vysvětloval Petr Jirsák z katedry logistiky na VŠE. Aditivní výrobu již ve světě testuje například výrobce obuvi Adidas, v České republice se ale zatím pro výrobu jako takovou nevyužívá. I tak ale může 3D tisk přinést zvýšení efektivity v logistice.

Například pro vytváření návrhů obalů jej využívá společnost Continental Automotive v Trutnově. Díky trojrozměrnému tisku tu mohou prototyp vyzkoušet v reálných podmínkách výroby. "Bez 3D tisku trval vývoj obalů tři měsíce. Tento čas se nám díky 3D tisku zkrátil na tři týdny. S výrobcem obalů si posíláme pouze data a ušetříme tak za přepravu a odstraníme další náklady v případě pozdějších úprav," prozradil Aleš Jakubec, specialista na konstrukci obalů ze společnosti Continental Automotive.

Roboti pracují pomaleji než lidé

Jedním z aktuálních témat interní logistiky je automatizace vysokozdvižných vozíků a jiné manipulační techniky, která by mohla v mnoha zemích vyřešit problém nedostatku kvalifikovaných pracovníků. V zemích s levnější pracovní silou, do kterých patří i Česká republika, zatím automatizace naráží na vysoké vstupní náklady. Podle Thomase Weisheita, specialisty na automatizaci ve společnosti Linde Material Handling, může být v některých zemích návratnost investice pouze dva roky.

"Nasazení robotických vozíků je efektivní a přináší úspory, přestože lidský řidič vysokozdvižných vozíků je stále výkonnější než řidič robotický," upozornil Thomas Weisheit s tím, že investice se firmě vrátí podle výše mezd v daném regionu, protože jí zcela odpadnou mzdové náklady na řidiče techniky. Dalšími výhodami automatizace je snížení chybovosti, menší riziko nehod a lepší sledovatelnost toků zboží ve skladu.

Poptávka po robotických vozících je zatím vzhledem k velikosti trhu nízká. Thomas Weisheit prozradil, že v posledních třech letech společnost realizovala jen okolo stovky projektů. Všichni zákazníci využívající robotická řešení ale potvrdili, že zavedení automatizace pro ně mělo smysl. Další rozšíření robotů do skladů je tak pouze otázkou času. "Automatizaci do skladů nepřináší pouze Amazon či Foxconn. Mezi našimi zákazníky vidíme i středně velké společnosti z mnoha oborů, od automotive až po nápojový průmysl, které se pokoušejí implementovat automatizaci do svých procesů," dodal Thomas Weisheit.

O využití robotů se také mluví v distribuční logistice. Například společnost Starship Technologies ve spolupráci s automobilkou Mercedes-Benz minulý rok představila model, kde by dodávka fungovala coby pohyblivá základna pro flotilu malých distribučních robotů. "Distribuci pomocí distribučních robotů si na českém trhu dokážu představit v příměstských oblastech. Zatím je to ale velice vzdálená budoucnost. Velkým problémem je především kapacita jejich baterií," uvedl Rudolf Žůrek ze společnosti Alza.cz.

Logistika 4.0 je někdy pouze marketing

Při doručování zásilek se také zvažuje využívání bezpilotních letounů. V České republice je již například otestoval e-shop Mall.cz, ale šlo spíše o marketingovou akci než o testování reálného nasazení. "Představa, že nám v budoucnu zaklepe na okno dron s dodávkou zboží, je velmi zajímavá, v našich podmínkách to ale zatím není možné. Problémem je nejen legislativa, ale i urbanistický charakter Prahy. V dnešní situaci si spíše dokážu představit, že drony budou přepravovat zásilky mezi jednotlivými distribučními centry," představil svoji vizi spoluzakladatel společnosti Drone Services Marek Tajbl.

Představené inovace v oblasti digitalizace a automatizace jsou ale jen malou ukázkou toho, čemu se v oboru v souvislosti se čtvrtou průmyslovou revolucí začalo říkat Logistika 4.0. Tento pojem do širšího kontextu zasadil Petr Jirsák z VŠE: "Průmysl 4.0 lze vnímat třemi způsoby. Jako vyústění vývoje technologií v oblasti automatizace a digitalizace, jako politický projekt, který si klade za cíl vrátit produkční kapacity z offshoringových zemí, nebo jako marketingovou bublinu, kterou kolem sebe nafukují firmy, jež chtějí znít moderně. Skutečnost vychází ze spojení těchto tezí."

Dopady Průmyslu 4.0 na logistiku vidí Petr Jirsák v proměně dodavatelských řetězců. Nasazením 3D tisku do výroby nebudou firmy muset tolik utrácet za dopravu. Kvůli zavedení automatizace již nebude výhodné vyrábět zboží a komponenty daleko od spotřebitelského trhu, díky čemuž se zkrátí dodací lhůty a firmy budou moci snižovat svoje zásoby.

Související